Darkthrone - Sardonic Wrath

Darkthrone - Sardonic Wrath

Label : Moonfog Productions | Archiveer onder black/pagan metal

Roel de Haan : Als er een nieuwe Darkthrone op stapel staat dan is er binnen de underground ineens tumult van jewelste. Niet dat Darkthrone releases altijd vol verassingen zijn, integendeel, ze gaan er prat op de originele sound te waarborgen. Voor de een zijn ze daarom helden en voor de ander zijn ze totaal oninteressant. Nu is het voor ondergetekende erg moeilijk om een cd te beoordelen als je al van tevoren weet dat het niet vernieuwend is. Ze prijzen het zelfs daarmee aan dus, op dat criterium zijn ze niet te beoordelen. De productie dan? Ook daar wordt van tevoren ervan gezegd dat deze er niet toe doet. Eigenlijk sluit Darkthrone ieder mogelijk punt van kritiek uit door ervan te zeggen dat het nu eenmaal zo hoort bij een Darkthrone plaat. Nu ben ik vrij eigenwijs en dus trek ik mij hier niets van aan, de echte fans kopen hem toch wel. Voor mensen die Darkthrone nog niet zo goed kennen is het echter van belang dat ze objectief voorgelicht worden en dus behandel ik 'Sardonic Wrath' alsof het een 'gewone' cd betreft.

Het album opent zowaar met een introductie die doet vermoeden dat ze van het onheilige pad geraakt zijn, maar zodra deze voorbij is zetten de rauwe gitaren en de drums in en er is geen twijfel mogelijk: Darkthrone. Net als op de vorige cd 'Hate Them' en cd daarvoor en daarvoor. spelen ze black metal oude school stijl wat wilt zeggen simpele midtempo beats en riffs met raspende vocalen. Dit alles overzichtelijk gestructureerd met een punk attitude. Dit keer klinkt het allemaal wat venijniger dan zijn recentere voorgangers vanwege de ruige(ere) productie. Negen nummers lang wordt de luisteraar op de proef gesteld want echt lekker weg luisteren doet dit album niet bepaald. De nummers zijn te simpel en lijken te veel op elkaar waardoor het dus eigenlijk n heel lang nummer wordt. Hier en daar zijn er goede riffs te bespeuren die wel degelijk de black metalessentie bevatten en de sfeer van weleer maar het is gewoon te weinig. Darkthrone stelt met 'Sardonic Wrath' teleur terwijl 'Hate Them' nog goed te pruimen was. Misschien moeten ze van de 'een plaat per jaar' instelling af, liever eens in de tweenhalf jaar een goede plaat dan ieder jaar een mindere. Wat rest is een gemiddelde old school black metal cd.