Overlorde - Return Of The Snow Giant

Overlorde - Return Of The Snow Giant

Label : Sonic Age Records | Archiveer onder heavy / power metal

Horst : Culprit - 'Guilty As Charged'. Megadeth - 'Rust In Peace'. Attacker - 'Battle At Helms Deep'. Helstar - 'Burning Star'. Iron Maiden - 'Killers'. Metal Church - 'Metal Church'. Black Sabbath - 'Heaven And Hell'. Crimson Glory - 'Crimson Glory', Judas Priest - 'British Steel'. Een leuk rijtje nietwaar? Stuk voor stuk prima platen, en ik durf mijn sik er onder te verwedden dat de heren van Overlorde precies dezelfde platen in hun platenkast hebben staan. Niet echt vreemd trouwens, de band werd namelijk opgericht in 1985 Vier jaar later was de koek alweer op, en met als enigste wapenfeit de eigen beheer EP 'Overlorde' op zak overleed de band in 1989 wegens het niet verkrijgen van een platendeal. Ook dat zal geen verbazing wekken. De heren speelden in de beste US power metal traditie, en dat was nou juist een genre wat het niet best deed in een periode waar thrash metal en hair metal het meest populair waren (posers tegen thrashers, weet U nog wel?).

Maar zoals zovele obscure en welhaast vergeten bands uit de jaren 80 is ook Overlorde ineens gepromoveerd tot een cult band, een label dat tegenwoordig te pas en te onpas op bands geplakt wordt. De EP schijnt uitgegroeid te zijn tot een ware cult-klassieker (sorry, ik heb 'm toen even gemist), en omdat er zoveel vraag was naar nieuw werk - vooral uit Griekenland en Duitsland - is de band weer bij elkaar in de originele line-up, met uitzondering van de zanger. Pat O'Donell is er niet meer bij, zijn plaats wordt nu ingenomen door ex-Seven Witches frontman Bobby Lucas. Na wat rondshoppen met een de in 2002 opgenomen demo 'Power Metal Attack' tekenden ze een deal met het Griekse label Sonic Age Records, en het resultaat onder de titel 'Return Of The Snow Giant' lag vorige maand in de schappen.

En ik moet zeggen dat dit resultaat zeker niet beroerd is. Het is nog steeds authentieke US power metal wat de klok slaat, niet alleen qua muziek, maar ook de productie heeft gezorgd voor een warm jaren 80 geluid. De zang varieert van hoog tot nog hoger waar er niet op een gilletje meer of minder wordt gekeken (hallo Geoff Tate!), de nummers zijn voornamelijk up-tempo met uitschieters naar boven en naar beneden, en er wordt driftig en kundig gesoleerd. Het is alleen jammer dat het de band ontbreekt aan dat broodnodige stukje vernieuwing en originaliteit. Letterlijk alles wat er op deze CD gebeurt heb ik al een keer gehoord, of het nu gaat om de opbouw van de nummers, de breaks, solistische geintjes, intro's, het is n groot deja-vu feestje. Kijk nog maar een keer naar het rijtje platen bovenaan de recensie. Daar heeft Overlorde de mosterd vandaan gehaald. Mensen die kicken op ouwe poep en originaliteit niet interessant vinden hebben hier dan ook een uitstekende plaat aan.