Kreator - Enemy Of God

Kreator - Enemy Of God

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder speed / thrash metal

Tormentor Erich : Liefhebbers van een prima pot stevige metal kunnen straks het nieuwe jaar goed beginnen. Op zeventien januari kan men het nieuwe Kreator album 'Enemy Of God' in de winkels verwachten, en in februari zal de band weer live in ons land te zien zijn. Alvorens het echter zover is moet ik misschien wel een gedeelte van de verstokte "vroeger was alles beter thrashers onder ons teleurstellen. 'Enemy Of God' is namelijk geen 'Pleasure To Kill' part II geworden. Het album ligt in het logische verlengde van 'Violent Revolution' en de rode draad die door het album loopt wordt vertaald door middel van veel melodieus gitaarspel. Is het album daardoor dan slecht? Het antwoord luidt: nee, absoluut niet zelfs.

Op 'Enemy Of God' laten Mille & Co. twaalf tracks (55 minuten) voorbij komen die allemaal prima in elkaar zitten. De songopbouw, de riffs, de breaks en de tempowisselingen, het klopt allemaal weer zoals we dat van hen gewend zijn. Zo kenmerkt 'Suicide Terrorist' zich door een stevig "van dik hout zaagt men planken riff. Tijdens 'Dystopia' komt er genoeg hakwerk voorbij, terwijl 'One Evil Comes - A Million Follow' juist weer een toffe drive heeft. 'Murder Fantasies' is dan weer een typische Kreator thrash song. Ook 'The Ancient Plague' moet ik nog even apart vermelden. Deze zeven minuten durende track bevat namelijk lekker veel gitaarwerk en de riffs blijven gelijk in je hoofd vastzitten. Probeer het maar eens. En zo valt er eigenlijk over elke song wel wat te zeggen, en dat zegt al genoeg. Voeg bij dit alles de vele (en voor Kreator begrippen lange) gitaarsoloos en je snapt dat 'Enemy Of God' aan alle standaards voldoet. Sterker nog, het album laat horen hoe het moet en het zet gelijk de toon voor andere releases. 'Enemy Of God' kenmerkt zich verder door de productie. Andy Sneap zet de band weer strak weg, en vooral de gitaren krijgen veel ruimte. Tweede gitarist Sami heeft hier dankbaar gebruik van gemaakt. Ten opzichte van 'Violent Revolution' wordt nu pas duidelijk hoeveel hij in zijn mars heeft, Mille heeft hem niet voor niets zeventig procent van de soloos laten doen.

Verder valt op dat men soms wat inspiratie heeft opgedaan uit het eigen verleden. Zo zal live menigeen denken dat de band 'Extreme Aggression' inzet, terwijl het toch echt 'World Anarchy' is. Verder horen we een kleine verwijzing naar 'Endorama' in 'Voices Of The Dead', terwijl de titeltrack zo op 'Violent Revolution' had kunnen staan en een song zoals 'Under A Total Blackened Sky' ademt wel wat 'Coma Of Souls' sfeer uit. Deze verwijzen zijn echter details, details die aangeven dat we wederom met een prima Kreator album uit de voeten kunnen.