Within Temptation - The Silent Force

Within Temptation - The Silent Force

Label : Trechoma Records | Archiveer onder gothic metal

Ferdi : 'The Silent Force' is een belangrijk album. Niet alleen voor Within Temptation zelf, maar ook voor alle getalenteerde Nederlandse gothicbandjes die op een doorbraak zitten te wachten. Het was immers Within Temptation die twee jaar geleden met de hit 'Ice Queen' het grote publiek liet ruiken aan de wereld van heavy gitaren en vrouwenzang. De nieuwe generatie heet dit keer niet Epica en After Forever maar Nemesea en Imperia, maar het principe is er niet anders om. Maar voordat de nieuwe generatie de vruchten kan plukken van meer interesse vanuit de mainstream, is het aan vader en moeder Robert en Sharon om met 'The Silent Force' te laten weten dat zij écht de ouders van de gothicscene zijn: wijs, verfijnd en gezegend met jarenlange ervaring. Het is die ervaring die van 'The Silent Force' een kolkende golf van emotie en sferen maakt. Een uitgebreid budget en ruim twee productiejaren maken de nieuwe WT één van de meest bijzondere cd's van het jaar. Uitstekende nummers als de rappe opener 'See Who I Am', het meeslepende 'Jillian' (de echte fan heeft dit nummer onder de titel 'Orff' al meerdere malen live kunnen horen), het spirituele 'Aquarius' en het magnifieke 'Its The Fear' maken dit een album wat je raakt. Niet zo'n wegwerpplaat zoals we die al jarenlang in tientallen op de LoM-burelen geslingerd krijgen, maar wel een plaat die je over tien jaar nog steeds met plezier op wil zetten. 'The Silent Force' is helaas niet de overtreffende trap van 'Enter' en 'Mother Earth' geworden - daarvoor mist het album respectievelijk variatie en finesse - maar staat desalniettemin als één van de beste platen van Nederlandse bodem van de afgelopen tien jaar. Petje af.