Various Artists - Choosing Death

Various Artists - Choosing Death

Label : Relapse | Archiveer onder death metal / grindcore

Marco : Onlangs verscheen er bij uitgeverij Feral House het boek "Choosing Death - The Impropable History of Death Metal and Grindcore”, geschreven door ene Adrian Mudrian met een voorwoord van wijlen John Peel. Het boek schijnt te verhalen over de ontstaansgeschiedenis en ontwikkeling van de death metal en de grindcore tot zoals we dat nu kennen. Helaas Heeft Lords of Metal dit boek niet mogen ontvangen dus ik heb geen enkel idee waar er zoal in te lezen valt. Wat ondergetekende via Lords of Metal wèl kreeg was de verzamel cd "Choosing Death - The Original Soundtrack”, een door Relapse uitgebrachte verzamelschijf met daarop een aantal acts die door de samenstellers belangrijk genoeg werden geacht om het boek wat meer cachet te geven en te illustreren wat voor herrie er daadwerkelijk hoort bij sommige in het boek genoemde namen.

Op de cd staan onder meer bands als Napalm Death, Siege, Carcass en Repulsion, die als grondleggers van de grindcore zonder meer een plaats verdienen. Ook bands als Morbid Angel, Nihilist (het latere Entombed), Obituary en Death zijn als pioniers in het death metal genre zonder meer gewoon verplichte kost en ook hun plaats op deze verzamelaar is uiteraard meer dan terecht te noemen. Andere bands die een plaatsje hebben verworven zijn Cannibal Corpse, Nile, Deicide en Brutal Truth, plus dat Napalm Death met twee nummers vertegenwoordigd is, wellicht om mooi te illustreren dat grindcore ook mooi hand in hand kon gaan met vette death metal.

Ik begin echter te fronsen wanneer blijkt dat van bands als Carcass, Death en Suffocation materiaal op de cd blijkt te staan dat ik nu niet echt associeer met de begindagen van de beide genres, waarin deze bands wel degelijk een enorme voortrekkersrol hebben vervuld. In plaats daarvan krijg ik tracks voorgeschoteld die uit de latere dagen van de respectievelijke bands stammen, dus ik persoonlijk zie het verband niet echt. Maar goed, de samenstellers zullen er wel een reden voor hebben gehad. Ik heb tenslotte het boek niet gelezen, nietwaar?

Het begint echter pas echt scheef te lopen als de hitsige laser ook bands als Pig Destroyer, Arch Enemy, Zyklon, At The Gates en Opeth begint te betasten. Ik ben zeer benieuwd wat er in het boek als motivatie voor die keuze te vinden is. Immers, Pig Destroyer is een matige herriebende, Zyklon is een dertien-in-een-dozijn death metalband, At The Gates een thrashy Gothenburg band, Arch Enemy heeft geen fuck met death metal te maken en Opeth is een retesaai en zwaar overgewaardeerd gezelschap dat ik ook niet echt direct associeer met brute klanken. Waar zijn bands als Hellhammer, Massacre, Incubus, SOB, Messiah, Unseen Terror, Master, O.L.D., Terrorizer, en Pestilence gebleven? Ik kan zelf makkelijk een ceedeetje volkrijgen met alleen maar bands die hun stempel op de begindagen hebben gedrukt, en anders wel met een lading bands die meer voor de ontwikkeling van het genre hebben betekend dan een Opeth of een Pig Destroyer. Ik noem namen als Immolation, Bolt Thrower, Incantation, Autopsy enz. enz. enz.

Op zich is het natuurlijk een goed idee om een cd uit te brengen met daarop wat bands die genoemd worden in het gelijknamige boek, en op zich bevinden er zich op deze cd een aantal combo's die inderdaad aan de wieg hebben gestaan van of belangrijk zijn geweest voor de ontwikkeling van de death metal- en grindcoregenres, maar of deze cd dan ook meteen interessant is voor de doorgewinterde death- en/of grindfan waag ik bij deze toch wel meer dan een beetje te betwijfelen. Naast Nihilist (dat alleen een paar demo's uitbracht alvorens de naam te veranderen in Entombed; "Severe Burns” was mij niet bekend), Suffocation (een live versie van "Souls to Deny”) en het tot nu toe onuitgebrachte, titelloze nummer van Pig Destroyer is er niets te vinden dat voor de diehards de moeite van het aanschaffen waard is. En laten we eerlijk zijn: de aanschafwaarde voor die drie liedjes is dan wel wat erg mager want het meeste werk heeft de echte fan allang is huis.

Een verzamelaar een score geven kan niet. Kon het wel, dan had deze cd maar een zeer magere voldoende meegekregen, temeer omdat mensen die de cd zouden kopen op basis van het boek een beetje op het verkeerde been gezet worden. En gemiste kans, Relapse had veel beter moeten weten.

Tracklist:

01. Napalm Death - Scum
02. Siege - Walls