Mechanical Poet - Woodland Prattlers

Mechanical Poet - Woodland Prattlers

Label : Aural Music Group | Archiveer onder different metal

Ralph : Het is bij LoM de gewoonte dat we met een zogenaamde 'stijlaanduiding' werken. In het geval Mechanical Poet heb ik behoorlijk geworsteld met de vraag wat voor label ik 'Woodland Prattlers' zou opplakken. Het album van deze - uit Moskou afkomstige - formatie is heel moeilijk te plaatsen omdat er zoveel verschillende stijlen door elkaar lopen.

Na het intro knalt 'Stormchild' in een soort Children Of Bodom stijl uit de startblokken. De donkere ambiance en het subtiele gebruik van toetsen geven het een behoorlijk Scandinavisch sfeertje mee. Enige verschil is de zang van Max Samosvat, die over het algemeen kraakhelder is. 'Bogie In A Coal-hole' is weer veel progressiever en minder toegankelijk. Het nummer wordt gekenmerkt door de prachtige opbouw en de geniepig verwerkte samples. 'Sirens From The Underland' is een ballad waar geen gitaar in voorkomt en 'Will O' The Wisp' een instrumentaal niemendalletje. Hoewel de heren maar met zijn drie├źn zijn klinkt het begin als van 'Strayed Moppet' als Dimmu Borgir met een heel orkest. Mechanical Poet is met recht een orkestrale band te noemen die uit prima muzikanten bestaat. Luister maar eens naar het geweldige 'Old Year's Merry Funeral' of het elf minuten durende epos 'Natural Quarternion' of het vreemde 'Swamp-Stamp-Polka'.

'Woodland Prattlers' is een album dat wel iets van de luisteraar vergt. Naast de zeer toegankelijk nummers (en passages) die erg doen denken aan eerder genoemde bands, staan er op het album ook prachtige progressieve stukken die keer op keer vol verassingen zitten. Toch mooi, zo op de valreep nog een album voor mijn jaarlijstje!