Chinchilla - Take No Prisoners

Chinchilla - Take No Prisoners

Label : | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : Wat hoor ik nu? Is dat Bruce Dickinson die zwaar de griep te pakken heeft en toch een nieuwe plaat heeft opgenomen met zijn keelprobleem? Dat is de vraag die ik mijzelf stel als ik begin aan mijn luistersessie van de vijfde cd van het Duitse power metal kwartet Chinchilla. Natuurlijk ben ik hier maar een beetje aan het gekken over Bruce maar wat betreft de zanger van deze band ben ik doodserieus. Zo klinkt die zanger echt als je het mij vraagt. De muzikale kant van deze plaat is helemaal niet slecht maar Thomas Laasch, zoals deze schreeuwlelijk heet, verpest het totaalbeeld danig voor mij. Zoals ik al zei, hij klinkt als een zieke Dickinson die richting Udo Dirkschneider neigt. De muziek heeft zelf ook veel weg van de Maiden sound op een manier die ik wel weet te waarderen. Een van de beste nummers op dit Duitse plaatje is het nummer 'The Call'. Dit is een lekker opzwepend nummer die je meevoert met zijn lekkere snelheid. Het laatste nummer op deze cd vind ik zelfs een klein meesterwerkje. 'Rich Hounds' zoals ze deze compositie genoemd hebben heeft een heerlijk ritme. Ik kan hier zelfs met enig waardering naar de zanger luisteren, die irritatiefactor zoals hij op de rest van de schijf bezorgt ligt hier niet zo hoog. Ook de songtekst is leuk om te volgen, het handelt zich hier om een soort moderne Robin Hood die de rijkdom van de rijken aan de armen terug wilt geven. De lekkere gitaarsolo tijdens dit nummer zorgt voor een kleine climax en door dit nummer sluit ik mijn luistersessie dan ook met enig positief gevoel af. Het blijft wel jammer dat de zang op deze plaat zorgt voor enig mineur maar dat blijft uiteraard mijn persoonlijke mening. Ik heb iets met zangers, zij moeten voor mij altijd zorgen voor de kroon op het werk. Als die tegenvalt is dat voor mij altijd een reden om een plaat minder waardering mee te geven als die eigenlijk zou moeten verdienen als de vocalen wel in orde zouden zijn. Toch denk ik dat vooral de Duitse Metal freaks hier toleranter tegen over de microfoonverkrachter zullen staan dan ondergetekende. Het zij zo.