Yyrkoon - Occult Medicine

Yyrkoon - Occult Medicine

Label : Osmose | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : Het einde van de Franse Revolutie in de extreme metal van deze maand (vier cd's van de zuiderburen van onze zuiderburen alleen al door ondergetekende besproken) wordt ingeluid door de band die al het langste bezig is met muziek maken: Yyrkoon. Al bijna tien jaar schijnt men bezig te zijn met het combineren van een allegaartje aan verschillende metal stijlen tot een eigen geluid. 'Occult Medicine' is mijn eerste kennismaking met de groep en in het geheel geen onaangename. Het valt bijzonder goed te horen dat men de oortjes niet gesloten heeft gehouden de afgelopen tien, twintig jaar, want of het nu heavy, death of black metal is overal valt wel wat van terug te horen in de muziek. Nu zou dat tot chaotische en onoverzichtelijke nummers kunnen leiden, maar men heeft de mengkunst gedurende haar bestaan erg goed onder de knie weten te krijgen.

Death metal vormt de hoofdmoot: agressieve gitaar-riffs en een degelijke grunt, die vooral een ondersteunende functie van de muziek lijkt te hebben; de melodieuze gitaarlijnen die voorbij flitsen lijken ge├»nspireerd door de minder brute, Zweedse tak van het doodsmetaal, zonder deze direct te kopi├źren. Black metal komt vooral naar voren in het nummer 'Revenant Horde', dat met op de juiste momenten toegepaste blast beats het snelste nummer van de plaat is. De heavy metal invloeden, ten slotte, zijn vooral terug te horen in het soleerwerk met in enkele nummers typisch twin gitaarwerk. Dit alles gecombineerd met een beetje een droge doch duidelijke productie en zeer verdienstelijk drumwerk van invalkracht Dirk Verbeuren (Scarve) resulteert in een gevarieerde, goed in mekaar stekende, modern klinkende death metal schijf.