Nargaroth - Prosatanica Shooting Angels

Nargaroth - Prosatanica Shooting Angels

Label : No Colours Records | Archiveer onder black metal

Carl : Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom een opname van een ware black metal cd zo slecht moet klinken. Underground = niets mis mee, minimalisme/nihilisme = erg boeiend, maar een (vergeef me mijn botheid) kutproduktie doet alleen maar afbreuk aan mijn muziekgenot. Voor een band die pas begint maak ik uiteraard een uitzondering. Hoewel er veel bands zijn die met beperkte middelen toch een redelijk klinkende demo op de markt kunnen brengen, ben ik zeer wel bereid om een slechtere productie voor lief te nemen. Bij een band die al wat langer meedraait moet de productie toch geen probleem meer zijn.

De productie van de nieuwe cd van Nargaroth genaamd 'Prosatanica Shooting Angels' is matig. Dit is wel te verklaren: 'Brith guitars and screaming guts! Back to the roots!' staat achterop de promo. Het is duidelijk wat Kanwulf wil: een old school black metal cd in het jaar 2004 voortbrengen. En dat is hem gelukt. Het idee is interessant, maar absoluut achterhaald. Het brengt niets nieuws en hoe lang kun je luisteren naar een matige plaat met een slechte productie? Bands als Darkthrone, Emperor, Burzum enzovoorts konden in den beginne waarschijnlijk niet anders, maar tegenwoordig klinken hun producties veel beter. Het lijkt wel of er op deze cd in het geheel geen bas gespeeld wordt. Ik stoor me hieraan. Ik vond 'Geliebte Des Regens' zeer goed geproduceerd. Overigens is het gitaargeluid op 'Prosatanica Shooting Angels' magnifiek! Dit komt vooral tot uiting in het laatste nummer 'I Bring My Harvest Home'. Het tempo van dit nummer ligt wat lager dan het gemiddelde op deze cd en hierdoor krijgen de snaren eindelijk de tijd om goed door te trillen, waardoor het geluid goed tot zijn recht komt.

De cd opent met 'Love Is Always Over With Ejaculation'; een vreemde scène (uit een film?), waar het schaamrood me van op de wangen verschijnt. Ik ben wel wat gewend, maar luisteren hoe andere mensen seks hebben (ook al is het geacteerd) blijf ik vreemd vinden. Op deze cd komen meer samples voor. Ik vind dat een goede zaak: mits goed gekozen, draagt het bij aan het karakter van een cd. Met nummers als 'Be Dead Or Satanic', 'Satan Industries' of 'A Tear In The Face Of Evil' weet iedereen waar het over gaat: het zijn de geheide onderwerpen. Nu zijn de teksten bij Nargaroth niet zo belangrijk. In ieder geval zijn ze vrijwel niet te verstaan. Ik geloof dat het meer een extra muziekinstrument is dan een spreekbuis.

Over het algemeen is dit een degelijke black metal cd. Kanwulf is zeer zeker in staat om goede nummers te schrijven met fascinerende melodielijnen. Wat mij toch dwars blijft zitten is de productie. Vandaar de toch wat lagere score voor deze black metal keizer!