Aura Noir - The Merciless

Aura Noir - The Merciless

Label : Tyrant Syndicate Productions | Archiveer onder black/pagan metal

Marco : *zucht*… Eigenlijk geldt voor Aura Noir hetzelfde verhaal als voor Satureye (elders in deze uitgave) wanneer het gaat om het herkauwen van ouder, maar beter, thrashmateriaal. Het grote verschil is echter dat Aura Noir deze, er dik bovenop liggende, invloeden mixt met meer black-achtige riffs en -structuren waardoor de nummers wat meer body hebben gekregen. Maar als je dan toch blackened thrash metal maakt, laat dan tenminste het geluid uit de spreekwoordelijke groeven knallen. Want ook deze keer geldt dat er maar weinig 'ballen' in de muziek zit, wat vooral komt door het naar de achtergrond gemixte gitaargeluid. Het begint erop te lijken dat er in Scandinavië niet meer gedaan wordt aan agressieve, rauwe producties, en ik persoonlijk vind netjes-klinkende thrash nogal een contradictio in terminis.

Aura Noir's derde album "The Merciless” is een redelijk staaltje black / thrash metal geworden en het feit dat dit album uitgebracht wordt via het Darkthrone-label Tyrant Syndicate zegt wellicht een hoop over waar je de muzikale invloeden van de band moet zoeken: een klein beetje Celtic Frost, het wat modernere Cadaver (vooral wanneer de band up tempo gaat), wat gejatte Destruction-riffs en wat generische thrash in z'n algemeen. Het Scandinavische trio (waarvan de leden met de namen Apollyon, Agressor en Blasphemer door het leven gaan… Oeh! Hey!) doet dit niet onverdienstelijk. De nummers worden vakkundig neergezet, het luistert lekker weg en alhoewel de songtitels niet te ontcijferen zijn, kun je uit de redelijk verstaanbare vocalen toch wel opmaken hoe het nummer heet. En dat zegt eigenlijk wel wat over de toegankelijkheid. Kortom: "The Merciless” is een leuk cd'tje, maar absoluut niet meer dan dat.

Na nog geen 28 minuten is de koek alweer op en dat heeft zowel een positieve als een negatieve kant. Positief is dat de muziek niet gaat vervelen want wanneer dit een cd met een lengte van -zeg- 40 minuten was geweest was ik gaan gapen. Voor de liefhebber van generische, jaren '80-geïnspireerde thrash geldt echter het omgekeerde: het is voorbij voordat je het weet, en met de huidige cd prijzen zou het kunnen zijn dat er in het huidige over-aanbod een afweging gemaakt moet worden met betrekking tot het 'waar voor je geld'-principe. Aan de liefhebber de keuze.