Edenbridge - Shine

Edenbridge - Shine

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Ferdi : Al jarenlang heb je in Nederland het gedrukte fanzine Metal Maidens, wat exclusief aandacht schenkt aan bands met n of meerdere vrouwen in de gelederen. Dit journalistieke toppunt van de emancipatie in de metalscene bracht mij jaren geleden nieuws over de toen nieuwe band Edenbridge met de uitstekende zangeres Sabine Edelsbacher. Nu, vier jaar na de uitstekende debuutplaat 'Sunrise In Eden' is Edenbridge terug met hun vierde langspeler 'Shine'. Het laatste geesteskind van gitarist Lanvall laat een meer progressieve inslag horen dan de band op de voorgaande plaat 'Aphelion' (2003) laat horen. Een goede zet, want mede door het gebrek aan muzikaal vernuft ging die plaat redelijk onopgemerkt voorbij. 'Shine' gaat verder waar het geweldige 'Arcana' ophield: breed uitgesponnen heavy metalsongs met een surrele, welhaast dromerige sfeer. Gehuld in de droomwolken die de prachtige zang van Sabina in de richting van de luisteraar blaast, wordt de fan mee geslepen in in een onwereldse vlucht die tien nummers lang duurt. Het songmateriaal op 'Shine' is voorzien van een flinke dosis complexiteit, maar de slim uitgekiende tempowisselingen en fraaie (koor-) zang zorgen ervoor dat uitingen van muzikaal vernuft onder het oppervlakte van een makkelijk luisterbare plaat blijven. 'Shine' is zo'n zeldzame mix van progressive, power- en gothicmetal, waarbij al na een paar luisterbeurten alle puzzelstukjes op hun plaats vallen, met een onvergetelijke luisterervaring als gevolg. Edenbridge is daarmee een band die een geduchte concurrent kan vormen voor stijlgenoten Nightwish en Within Temptation, waardoor het een band blijft waarvan ik maar wat blij ben dat ik ze heb leren kennen. Met dank aan Metal Maidens.