Angra - Temple Of Shadows

Angra - Temple Of Shadows

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder prog / sympho metal

Ferdi : Veel metalbands schreven al over de misstanden die plaatsvinden achter gesloten deuren van de Katholieke kerk. Angra's is met haar vijfde cd is de laatste toevoeging aan deze eindeloze rij bands. Het conceptverhaal vertelt over 'The Shadowhunter, een elfde eeuwse militair die het durfde om openlijk de idealen van de kerkvaders in twijfel te trekken. In dertien nummers beschrijft Angra welke invloeden zijn daden op z'n leven hebben. Het is geen origineel concept, maar het Braziliaanse Angra weet het - wellicht door hun komst uit een steng gelovig land waar corrupte kerkleiders nog steeds miljoenen mensen onder de duim houden - het toch geloofwaardig te houden.

In muzikaal opzicht is 'Tempo Of Shadows' het meest vooruitstrevende album van het vijftal. De band rondom gitaristen Kiko Loureiro en Rafael Bittencourt hebben in ieder geval voor genoeg afwisseling gezorgd. In het openingsnummer 'Deus Le Volti' klinken invloeden van de Italiaanse metal door, terwijl in het tweede nummer 'Spread Your Fire' overduidelijke Dream Theater-invloeden hoorbaar zijn. Inheemse invloeden en geluiden uit de Barok-periode vormen verder de rode draad in de elf nummers.

'Temple Of Shadows' is in alle opzichten een uitstekend symfonisch powermetalalbum te noemen. De productie (Dennis Ward) is uitstekend en de muzikanten zijn goed op dreef. Een keur aan gastmuzikanten - Sabina Edelsbascher (Edenbridge), Kai Hansen (Gamma Ray) en Hansi K├╝rsch (Blind Guardian) - vormen de slagroom op de taart. 'Temple Of Shadows' is daardoor niet alleen het beste album van de band tot nog toe, het is ook een release die ik gerust kan aanraden aan de connaisseurs in de progressieve metal.