Dream Theater - Live At Budokan

Dream Theater - Live At Budokan

Label : Warner | Archiveer onder prog / sympho metal

Ralph : Als Dream Theater fan wordt je tegenwoordig geacht een bovenmodaal inkomen te genereren. Vorige maand nog kwam de dubbel DVD 'Images And Words, Live In Tokyo/ 5 Years In A Lifetime' uit. Een re-release van oud video materiaal, maar toch. We schrijven nauwelijks een paar weken later en de driedubbel CD 'Live At Budokan' ligt in de schappen. Als je nu denkt dat we er zijn heb je het mis; de DVD 'Live At Budokan' zal snel volgen.

'Live At Budokan' is gelukkig wel echt nieuw en geen uitgekauwde re release. De opnames werden in april van dit jaar gemaakt en dus mag dit werkje met recht recent genoemd worden. Het spreekt bijna voor zich dat de vaandeldragers van de prog metal er geen half werk van hebben gemaakt. Het geluid is dik in orde en James La Brie is goed bij stem. Dat heb ik wel eens anders gehoord. Van de acht studio albums die Dream Theater sinds 1989 maakte zijn er zes vertegenwoordigd op 'Live At Budokan'. Disc 1 begint zoals 'Train Of Thought' (2003) begint. ' As I Am' gevolgd door 'This Dying Soul'. Het enige nummer van 'Scenes From A Memory' (1999) is 'Beyond This Life', waarna we met 'Hollow Years' even terug schakelen naar het in 1997 uitgekomen 'Falling Into Infinity'. Disc 1 wordt uiteindelijk afgesloten met twee tracks van 'Six Degrees Of Inner Turbulence' (2002), te weten; ' War Inside My Head' en 'The Test That Stumped Them All'.

Ook de tweede CD opent met werk van het laatste studio album 'Train Of Thought' middels 'Endless Sacrifice' waarna een instrumentale medley volgt ('Instrumedley') die twaalf minuten duurt en waarin stukken zitten verwerkt van het befaamde Liquid Tension project. 'Trail Of Tears' en 'New Millenium' ('Falling Into Infinity') volgen. De enige echte solo spot op het album is voor Jordan Rudess, die een minuut of vier zijn kunstje mag doen. Persoonlijk vind ik dit soort zaken altijd een beetje overbodig, maar goed. 'Only A Matter Of Time' luidt het einde van disc twee in en is gelijk het enige nummer van het debuut 'When Dream And Day Unite' (1989) dat we op het album tegenkomen.

De derde CD begint nu eens niet met het laatste album maar met twee tracks van 'Six Degrees Of Inner Turbulence', 'Goodnight Kiss' en 'Solitary Shell'. Tien minuten lang gaan we mee in de 'Stream Of Consciousness' ('Train Of Thought'), waarna 'Disappear' inzet. Het mag duidelijk zijn dat de absolute Dream Theater hymne 'Pull Me Under' ('Images And Words', 1992) ook nu niet ontbreekt. Het slotakkoord is voor 'In The Name Of God' wederom van het laatste album 'Train Of Thought'.

In een groot deel van deze nummers is natuurlijk ruimte in gebouwd voor de nodige intermezzo's en interactie met het publiek, maar ook de individuele klasse van de muzikanten wordt flink ge√ętaleerd. De oplettende lezer heeft inmiddels wel begrepen dat er geen nummers van 'Awake' (1994) en 'A Change Of Seasons' (1995) voorbij zijn gekomen. Op zich jammer maar er moet nu eenmaal een keus gemaakt worden. De DVD die eraan zit te komen is een kopie van het album, dus die zal het dan wel heel erg van de extra's moeten hebben. We wachten af.