Manticora - 8 Deadly Sins

Manticora - 8 Deadly Sins

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Michiel B. : Ik vroeg me al af waar ik de naam Manticora van kende maar de bijgesloten biografie biedt uitkomst: ik zag de band reeds drie jaar geleden live aan het werk tijdens het Progpower festival in het Limburgse Baarlo. Echter veel stond me daar nu ook weer niet van bij dus laat ik dan maar weer een frisse start maken middels dit nieuwe album van de lieden getiteld "8 Deadly Sins”.

De jaartallen 1934, 1944, 1946, 1963, 1964, 1969, 1981 en 2004 in combinatie met elkaar zeggen u net als mij waarschijnlijk niet veel. Deze jaartallen zijn namelijk de leidraad in een conceptverhaal over het leven van een man die op zijn sterfbed zijn grootste zonden overdenkt waarover dit album handelt. Helaas is het voor mij zonder tekstboekje bijzonder lastig te achterhalen wat deze zonden dan precies inhouden maar gelukkig hebben we dan altijd de muziek nog. De genoemde jaartallen aangevuld met een proloog en een epiloog maken samen een totaal van tien nummers met een totale speelduur van bijna een uur.

Wat ik hoor is een bijzonder geslaagde mix van snelle en epische power metal met hier en daar een hele dikke knipoog naar thrash metal en de meer progressieve kant. Echte vergelijkingen schieten me niet te binnen dus dat zijn pluspunten te noemen betreffende de originaliteit van Manticora. Vervelen doet het eigenlijk geen moment aangezien de variatie volop aanwezig is in de composities zelf en onderling. Mijn persoonlijke favoriet komt al snel middels het thrashy "Playing God (1944)” met heerlijk gitaarwerk. Als minpunt moet ik toch de zang noemen die me op bepaalde momenten te geforceerd overkomt. Ook lijken de eerste en laatste vijf nummers op dit album twee blokken te vormen: een stevig blok en een meer rustig gedeelte en mijn voorkeur ligt toch bij het hardere werk. Muzikaal gezien is "8 Deadly Sins” zeer zeker geen slecht album maar wat mij persoonlijk betreft mist het, met name door het tweede gedeelte, gewoon de X-factor die mij ertoe zal zetten hem vaker uit de kast te halen. Daarvoor in de plaats draai ik bijvoorbeeld liever een album van Rhapsody of aanverwanten. Liefhebbers van de genoemde genres adviseer ik derhalve toch een luisterbeurt want dit album heeft wel degelijk een aantal sterke momenten.