Samael - Reign Of Light

Samael - Reign Of Light

Label : Regain Records | Archiveer onder industrial / ebm

Vera : Laat me nu eens behoorlijk subjectief van start gaan met deze belangrijke bespreking. Mijn eerste kennismaking met deze Zwitserse band vond plaats in 1996 tijdens een live concert van o.a. Moonspell en Samael. Niet slecht, maar ik was toen alleen maar verbolgen dat Moonspell niet de hoofdact was. Maart 2003. Tijdens het Metalfest in de 013, Tilburg maakt Samael een overweldigende indruk. Intussen ben ik in de ban geraakt van albums als 'Passage' en 'Eternal'. Zanger Vorph betreedt hinkend met krukken het podium, maar pakt met zijn charismatische stem en persoonlijkheid heel de zaal in. Verder staar ik gebiologeerd naar de octopus vertoning van drummer en broer Xy. Erg imposant. Door dit intense toeren heeft het enkele jaren geduurd voor we nieuw materiaal van Samael konden smaken. Samael heeft altijd al een eigenwijs geluid gehad, harde metal met veel elektronica, dat is gebleven. Ditmaal gebeurden de opnamen in thuisland Zwitserland. 'Reign Of Light' is geco-produced door Waldemar Sorychta; de mix gebeurde door Stefan Glaumann (Rammstein) in Zweden.

Het album heeft dus een fantastisch geluid meegekregen dat de ambient-achtige geluiden met stampende drums optimaal tot zijn recht laat komen. 'Moongate' start met oriëntaalse klanken en heeft een strak, bijna militaristisch ritme. De invloed van Glaumann is heel het album tastbaar en daardoor zijn er enige Rammstein invloeden binnen geslopen. Maar zeker de Oosterse elementen duiken dikwijls op. In een nummer als 'Inch' Allah' is dit evident, in het volgende 'High Above' een fraai ornament dat nog versterkt wordt door incidentele vrouwelijke gezangen. De titelsong is een echte knaller waarvan het refrein 'Rise Rise Rise…Shine Shine Shine' een bezwerende indruk maakt. Dit zal de twijfelaars over de streep trekken. Want al klinken nummers als 'Telepath' en 'Further' erg industrieel en koel, ze zijn evenzeer aanstekelijk door hun sterke melodieën en imposant totaalgeluid. Opvallend is 'Oriental Dawn' door zijn trager ritme en bijna soundtrack achtige fragmenten. Een heel donkere sfeer en gesproken stukken maken van 'Door Of Celestial Peace' een knallende afsluiter.

Een nieuwe tournee is al gepland en daar zal Samael zeker vele nieuwe zieltjes winnen tijdens hun gestage klim naar de top. Met 'Reign Of Light' in de achterzak zijn ze voorzien van een nieuw stevig album dat niet onopgemerkt voorbij zal gaan.