Mirror Of Deception - Foregone

Mirror Of Deception - Foregone

Label : Final Chapter | Archiveer onder doom metal

Erik : En ja, voor het geval je het nog niet wist, dit Duitse doom gezelschap heef in de laatste paar jaar een enorme indruk op me achtergelaten. Uiteindelijk verschijnt er "Foregone” op het nog relatief kleine Belgische Final Chapter label. Maar de belofte om een groots label te worden zit er, als de trend van deze release wordt volgehouden, wel degelijk in.

De traditionele doom wordt weer alle eerbetoon gegund als de CD opent met "Foregone Way”, wat muzikaal op eender welk Count Raven album had kunnen staan (en qua riff zelfs erg lijkt op een CR nummer). Het nummer kent een prachtige omslag in zanglijn, heerlijk conservatief doch uiterst innovatief! Het zangwerk is bij Mirror Of Deception vanaf nu een kenmerk te noemen, want er is geen andere zanger als Michael Sifferman meer mogelijk. Hij past met zijn melancholisch en zwaar Duits geaccentueerd Engelstalig zwanenzang voortreffelijk in dit muzikaal gezelschap, waarvan de ritmesectie overigens helemaal vernieuwd is, kudo's aan hun prestaties! "Inscrutable” heeft een klein akoestisch riedeltje als basis waar de zwaardere gitaarpartijen en donderdrums in een opzwellend geheel een pracht opvulling verzorgen. Samen met het eerste nummer vormt "Bleak” het hoogtepunt van de CD. Ook hier is er een grote rol voor de aparte zanglijn weggelegd. Ook in dit nummer is halverwege het nummer een prachtige omslag te horen. En je zal het zelf meermaals zeggen bij elk volgend nummer: ere aan de oudere goden! Leve Trouble! Leve Count Raven! Leve Revelation! Leve Solstice!

Maar is alles wel melk en honing als ik zeg? Ik vind de nummers best kort duren en als je niet van de zanger houdt heb je een probleem. Ook is de opbouw van de nummers, op enkele uitzonderingen, erg voorspelbaar en vrij simpel. Maar gerechten die overheerlijk smaken hebben vaak simpele recepten, en Mirror Of Deception heeft in hun lange bestaan al genoeg credit en receptuur opgebouwd om een godenmaaltijd te serveren. Deze CD zal niet hun doorbraak zijn, maar Mirror bewijst maar weer eens dat ze aan de Europese top staan van traditionele doom.