Alex Skolnick Trio - Transformation

Alex Skolnick Trio - Transformation

Label : Magnatude Records | Archiveer onder alternative / pop

Richard V. : Uit de titels op zijn nieuwe cd ("Electric Eye”, "Black Out”, "The Trooper”, "Don't Talk To Strangers” en "Highway Star”) zou je niet concluderen dat voormalig Testament gitarist het hardrock genre heeft afgezworen. Toch is niets minder waar, want Alex Skolnick's band is een zuiver jazz gitaartrio. De eerder genoemde covers van Judas Priest, Scorpions, Iron Maiden, Dio en Deep Purple zijn dan ook niet of nauwelijks te herkennen. Van de zes instrumentele covers op deze cd is alleen "Money” van Pink Floyd eenvoudig te identificeren. "Don't Talk To Strangers” klinkt bijvoorbeeld Braziliaans (!), Highway Star” is zelfs grappig te noemen en "Electric Eye” lijkt eerder een cover van Jim Hall of Grant Green (jazz gitaristen, red.) dan Judas Priest. Van de vijf eigen composities bevalt "Transformation” het best omdat het door een cello en vocalen wat kleur krijgt. Ook "Both Feet In” is dankzij de blues vibe best te verteren.

Alex Skolnick hanteert uiteraard de gitaar, Nathan Peck assisteert hem op contrabas en Matt Zebroski trommelt mee. Speltechnisch is het allemaal prima in orde, maar de vonk springt ook na enkele luisterbeurten niet over. Alles klinkt zo steriel en verzorgd dat het resultaat het stempel klinisch verdient. Elke emotie lijkt uit de muziek verdwenen. In jazz bladen als Downbeat en Village Voice gooit Skolnick tegenwoordig hoge ogen, maar met metal heeft het ondanks de covers, niets te maken. Liefhebbers van jazz gitaar zijn hier ongetwijfeld mee in hun nopjes, maar fans van het ruigere werk kunnen hier waarschijnlijk weinig mee. Wil je iets anders horen, probeer dan "A Guitar Supreme” (recensie elders in dit issue).