Backlash - The Binary Choice

Backlash - The Binary Choice

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen B. : Het Vlissingse Backlash heeft in 2002 meegedaan aan de Grote Prijs van Nederland en won de regiofinale. Hierdoor werd redelijk wat aandacht op de band gevestigd en volgden optredens met Nederlandse grootheden als Goddess of Desire, Pleurisy en Callenish Circle. Er werd al opgetreden in Nederland, België en Duitsland. Na twee demo's uitgebracht te hebben is Backlash het avontuur aangegaan en heeft in eigen beheer de eerste full length cd 'The Binary Choice' uitgebracht. Deze is door de band zelf geproduceerd, opgenomen, gemixed en gemasterd. Hiervoor kan ik alleen maar respect opbrengen!

De muziek is moeilijk in een hokje te stoppen. De band noemt het zelf "brutal metal”, maar het maakt mij verder niet zoveel uit hoe het heet, dit is gewoon een lekkere cd geworden en wel hierom: de nummers zijn goed opgebouwd, gaan in je kop hangen en willen er niet meer uit. Er wordt goed gemusiceerd en het meest opvallende vind ik wel de brutale grunt van zanger Dennis Raayman. Deze is zo nu en dan te vergelijken met Paradise Lost's Nick Holmes. En dan wel de Nick Holmes vóórdat deze zijn wenkbrauwen toupeerde, zijn blonde lokken afknipte en zwarte nagellak ding gebruiken.

Muzikaal wordt ergens tussen de thrash en death metal een compromis gevonden. Let ook op de opvallende Johnny Cash cover 'T.T.T.M.I.B', welke gewoon als een Backlash nummer klinkt. Als laatste wou ik nog vermelden dat hier en daar stukjes van mijn favoriete film "Full Metal Jacket” in de muziek geïntegreerd zijn, dus helemaal objectief kan ik niet meer zijn over deze cd. Volgende keer een wat krachtiger productie en wat meer afwisseling en snelheid en dan hebben we misschien wel een blijverdje te pakken.