Red Harvest - Internal Punishment Programs

Label : Nocturnal Art | Archiveer onder industrial / ebm

Frank D. : Om met de deur in huis te vallen: dit is een album dat de tijd nodig heeft. Het is zo'n album waarvan de nummers zich als eitjes van een vlieg in je hersenen nestelen en dat langzaam maar zeer zeker uitgroeit tot een kluwen vleesetende maden die zich al vretend een weg banen naar de kern van je hersenen om je wezen helemaal over te nemen.

Het heeft twee jaar geduurd voordat de heren van Red Harvest met de opvolger van 'Sick Transit Gloria Mundi' op de proppen kwamen, maar dan heb je ook wat. 'Internal Punishment Programs' is een dijk van een album geworden met tien nummers waaraan menig gerenommeerde naam een punt kan zuigen. De duistere cross-over van black metal en industrial is een geluid waarvan Red Harvest zich al een hele tijd bedient, maar de band slaagt er nog steeds in zichzelf te verbeteren. Of dat na dit album nog steeds het geval is, is twijfelachtig want 'Internal Punishment Programs' is veruit het beste album tot nu toe. De productie is uitstekend en ook de nummers op het album laten een heel volwassen geluid en de nodige verrassende ideen horen.

Het album opent direct overtuigend met het bombastische en logge 'Anatomy Of The Unknown'. Hoewel overduidelijk industrile elementen zijn verwerkt, staan deze zeker niet op de voorgrond. 'Fall Of Fate' en 'Abstract Morality Junction' blijken uit hetzelfde vaatje te tappen. Logge gitaren, zompige drums en vocalen die de onheilspellende boodschappen werkelijk uitbraken. Het draagt alleen maar bij tot de feestvreugde. Zodra 'Mekanizm' inzet gaat het roer wat om, waardoor de industrile zijde van de band wat meer tot zijn recht komt. Door het hypnotiserende synth-loopje laat het nummer in de verte zelfs denken aan 'Never Let Me Down Again Aggro Mix' van Depeche Mode, maar dan wel op de Red Harvest wijze gespeeld. Met uitstekende tracks als 'Synthesize My DNA', '4-4-1-8' en de afsluitende titeltrack 'Internal Punishment Programs' maakt de band de klus daarna op hoogstaande wijze af.

Red Harvest promoveert met dit album definitief naar de top van de industrial metal eredivisie.