Hermano - Dare I Say

Hermano - Dare I Say

Label : Suburban | Archiveer onder stoner

Frank D. : "Lang gewacht, lang gezwegen, toch gekregen! Neen, uw reviewer van dienst is niet aan 't oefenen voor zijn jaarlijkse geploeter met Sinterklaas gedichten, maar dat zijn wel zijn gedachten over het nieuwe album van Hermano 'Dare I Say', dat begin november in de schappen van de betere (en dus uw!) platenzaak te vinden zijn.

Voor diegenen die de band nog niet kennen; de line-up bestaat uit (ex-)leden van Kyuss, Disengage, Supafuzz en Afghan Whigs. Het moge duidelijk zijn dat er aan kwaliteit dus geen gebrek is. 'Dare I Say' is de opvolger van 'Only A Suggestion' (2002) en het is direct duidelijk dat de band niet stil heeft gezeten. Hermano staat voor heavy blues die is afgevuld met een energieke mix van agressie en rock 'n roll. Ex Kyuss zanger John Garcia staat nog steeds achter de microfoon en met een venijnig stoner drumritme en ronkende gitaren maakt de band duidelijk geen grapjes te maken. Invloeden van bands als Queens Of The Stone Age, Foo Fighters, Led Zeppelin en zelfs The Doors zijn terug te vinden, maar bovenal heeft Hermano van al deze invloeden een geheel eigen recept gemaakt. De band slaagt erin een zeer uitgebalanceerd album neer te zetten, waarbij de harde "recht-voor-de-kroonjuwelen stukken zoals 'Quite Fucked' en 'Roll Over' worden afgewisseld met wat meer ingetogen werk als 'Murder One', 'Is This O.K.?' en 'On The Desert'. De absolute hitsingle van het album is 'My Boy' dat met zijn ongelofelijk catchy bassloopje in de intro en het open agressieve refrein een ouderwetse live killer is. Andere hoogtepunten zijn het al aangehaalde 'Quite Fucked', het alles verslindende en ziedende 'Angry American' en 'Let's Get It On'. Resultaat is een donker sfeervol album, dat zich uitstekend leent om helemaal los te gaan.