Chroma Key - Graveyard Mountain Home

Chroma Key - Graveyard Mountain Home

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Sander : Het is vervelend als je als muzikant een nieuwe weg bent ingeslagen en het verleden wil afsluiten maar de media waaronder je label je eraan blijft herinneren. Laten we daarom het verleden laten voorwat het is en deze plaat beoordelen naar het heden. Voor de goede orde het betreft hier het album: 'Graveyard Mountain Home' van Chroma Key

Chroma Key is de naam waaronder Kevin Moore sinds 1998 al twee solo albums heeft afgeleverd. Nadat hij eerder dit jaar al de soundtrack voor de Turkse film 'Ökul' had gemaakt onder zijn eigen naam, raakte hij geïnspireerd om zijn volgende Chroma Key album ook te baseren op een film. Uiteindelijk koos hij voor 'Age 13' uit 1955, speelde hem op halve snelheid af en schreef de muziek op grond van de emoties die de beelden bij hem opwekten. Het resultaat is erg sferische plaat, maar gelukkig niet zo abstract als het 'Ghost Book' album. De meeste nummers zijn erg sferisch met analoge synthesizers en warme Rhodes piano's. Hoewel ik geen fan ben van electronische drums passen ze perfect in de geest van het album. Natuurlijk ontbreken de geluidsfragmenten uit de film niet. Productioneel is het weer perfect. Het ultieme gebruik van het geluidsspectrum. Deze plaat uitbrengen in 5.1 surround formaat zou de natte droom zijn voor menig audiofiel.

Dit is, hoewel absoluut geen rock of metal, een bloedmooie plaat, al moet je echt in de stemming zijn om er van te genieten. Dit is geen achtergrond muziek, hiervoor moet je echt gaan zitten. En dat kan zelfs met beeld, want de film waarop dit werk is geïnspireerd wordt meegeleverd.