Witchery - Symphony For The Devil

Witchery - Symphony For The Devil

Label : Music For Nations | Archiveer onder

Horst : Je hebt zo van die mensen die het spelen in maar n band wat te weinig vinden, en vijf van dat soort exemplaren hebben elkaar gevonden in het Zweedse Thrash combo Witchery. Vocalist Toxine en gitarist Richard Corpse zijn beiden actief in Sance, drummer Martin Axe klust wat bij in Satanic Slaughter, gitarist Jensen is behoorlijk succesvol met The Haunted en dan hebben we ook nog bassist Sharlee D'Angelo, die het beleg op z'n brood verdient bij Arch Enemy en Mercyful Fate. Is er hier sprake van een project dan? Neen, niet volgens Jensen, Witchery is een volwaardige band, die met wat passen en meten prima in de drukke schema's ingepast kan worden. Met 'Symphony For The Devil' hebben onze vrienden hun derde full-lenght op de markt getrapt, die nergens verassend is, maar wel erg degelijk klinkt. Op zich niet zo vreemd, want Witchery is door de mannen begonnen om een lekker potje Thrash Metal te spelen, en in dat genre is alles natuurlijk al uitgevonden, maar men weet stuk voor stuk hoe ze moeten spelen, dus daar heb je je degelijkheid. In vergelijking met de voorganger 'Restless And Dead' is 'Symphony For The Devil' wel iets meer ingetogen, en niet zozeer gericht op snelheid. Er wordt nu wat meer afgewisseld qua tempo, hetgeen het product als geheel toch wel ten goede komt. Verder kan je dus zoals gezegd de bekende Thrash schema's verwachten, inclusief breaks, vette scheursolo's, hier en daar een melodieus tintje en een rauwe zanger die de ruimte tussen het instrumentale geweld in mag vullen. Wat ik wel leuk vindt is trouwens dat deze plaat een hoog 'waar ken ik dat toch van gehalte heeft', hetgeen wel logisch is als je bedenkt dat Jensen de plaat geschreven heeft, hij is namelijk opgegroeid met de Metal uit de jaren 70 en 80, en die invloeden kan je duidelijk horen, bijvoorbeeld in een instrumentaaltje als 'Bone Mill', welke een kruising is tussen Annihilator's 'Schizo's Are Never Alone' en de Metal Church classic 'Merciless Onslaught'. Ook Black Sabbath en Slayer komen even kijken in 'Called For By Death', en dat de heren creatief zijn met titels was reeds bekend, maar wat dacht je een nummer getiteld 'Hearse Of The Pharaohs'? Juist, afgeleid van het Mercyful Fate nummer 'Curse Of The Pharaohs', met als leuk detail dat Mercyful Fate gitarist Hank Sherman de lead partijen voor zijn rekening nam. Ja, echt een leuke, nieuwe plaat vol met jeugdherinneringen, daar wordt ik wel vrolijk van.