The Mighty Nimbus - The Mighty Nimbus

The Mighty Nimbus - The Mighty Nimbus

Label : Threeman Recordings | Archiveer onder stoner

Vera : Vanaf de eerste noot weet je dat dit goed zit. Dit is stoner rock met doom invloeden van bands als St. Vitus, The Obsessed en Crowbar. The Mighty Nimbus werd opgericht in 2002 en bestaat uit muzikanten uit verschillende staten van Noord Amerika. Onder hen treffen we niet de minsten. Wat bijvoorbeeld te denken van zanger Dan Soren en gitarist Minnesota Pete Campbell die beiden afkomstig zijn uit het fantastische, met zuiders gevoel groovende gezelschap Sixty Watt Shaman. Wie hun 'Reason To Live' uit 2002 ooit hoorde weet dat dit een onmisbare plaat is voor Corrosion Of Conformity fans als ik. Verder hebben we ook nog Erik Larson van Alabama Thunder Pussy in de gelederen als gitarist. Andy Campbell (drums) en Dinis deCarvalho completeren dit energieke gezelschap.

De tien nummers op dit debuut hebben dan ook dat zompige en zuigende geluid van sludge, doom, stoner en southern rock tegelijk. Ze verzekeren ons van een potje weergaloze groezelige rock met psychedelische gitaren, vette drums en een stem na drie flessen Jack Daniels. Het kroegbezoek in nevelige muzikale contouren omgezet. Net die blues in de stem, net die wanhoop in de uitwaaierende gitaarsolo's, net dat logge ritme met een onverbeten gedrevenheid een uur lang. De erfenis van Down en Black Label Society wordt nieuw leven in geblazen. En hoe! Of dit nu gebeurt in feestelijke rockers als 'Everything I See' en 'Raising The Mammoth' of in een track als 'I'll Never Weep' waar de blues met grote B bedreven wordt op een hemeltergend intense manier, The Mighty Nimbus laat de rillingen over je rug lopen en dwingt respect af. Met drie gitaristen in de gelederen wordt je meegezogen in een paradijs van gevoelsmatige expressie. Tussen al dit geweld treffen we het korte pianostuk 'Fenrir'. De invloeden van Crowbar zijn het meest uitgesproken in het traag voortslepende 'Sacrament Of The Sick'. Een machtig debuut van een machtige band: The Almighty Nimbus!