8 Foot Sativa - Season For Assault

8 Foot Sativa - Season For Assault

Label : Black Mark | Archiveer onder speed / thrash metal

Tormentor Erich : Goh, ik heb blijkbaar een erg internationale maand te pakken deze keer. Met Anorexia Nervosa had ik een Franse band, en dat gebeurd bij mij niet snel. Met Herald had ik een band uit Estland, en nu ligt 8 Foot Sativa voor me, en deze heren komen maar liefs uit New Zealand.

Tot nu toe kende ik van New Zealand alleen kiwi's en de landschappen uit de 'Lord Of The Rings' films, maar nu heb ik er dus ook metal kunnen ontdekken, en dat is helemaal zo slecht nog niet. 8 Foot Sativa laat op 'Season For Assault' een potje moderne thrash horen die er best mag wezen. Het songmateriaal kan enigszins worden vergeleken met ons eigen Callenish Circle en ook de Scandinavische invloeden zijn duidelijk hoorbaar. Zanger Justin 'Jackhammer' Niessen staat als enigste vocalist in het boekwerk, maar er zijn toch duidelijk twee stemmen te onderscheiden; de lage grunt en de Scandinavische scream. Laten we hem maar de voordeel van de twijfel geven, hij zal het wel beiden aankunnen. De energieke zang wordt goed ondersteund door de rest van de band. Stevig riffs, genoeg variatie en regelmatig wat ruimte om adem te halen, 8 Foot Sativa begrijpt hoe pakkende metal moet klinken. Een klein nadeel is echter het gebrek aan spetterende solo's en ook wordt zo halverwege de cd wel duidelijk dat 8 Foot Sativa nog wat moet sleutelen aan een duidelijker eigen identiteit, want de individuele nummers weten zich op het eind niet allemaal even sterk te onderscheiden. Desondanks is deze cd goed genoeg voor een luisterbeurt. Liefhebbers van bovengenoemde genres mogen zich nu ook op de onderkant van onze aardkloot gaan focussen.