3 Inches Of Blood - Advance And Vanquish

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder heavy / power metal

Ralph : Ik wist niet zo goed wat ik kon verwachten van het Canadese 3 Inches Of Blood. De biografie spreekt over een mix van allerlei moderne metal stijlen, maar de hoes doet juist het tegenovergestelde vermoeden. Iedereen die enkel alle moderne vormen van metal een warm hart toe draagt kan hier alvast stoppen met lezen, wan daar heeft "Advance And Vanquish” niet of nauwelijks iets mee van doen.

Met twee zangers in de gelederen moet je in staat worden geacht een gevarieerd vocaal beeld te creëren, en gelukkig gebeurt dat ook. 'Fear On The Bridge' laat het gelijk al horen; 3 Inches Of Blood is een combinatie van Judas Priest and Cradle Of Filth. De rest van het album bevestigt die eerste indruk alleen maar. Het aanstekelijke 'Deadly Sinners' is doorspekt met klassieke heavy metal invloeden als twin leads, up tempo dubbel bass werk en meer van dat soort fraais. De Cradle invloeden die ik al even aanhaalde zitten vooral in de zang, hoewel een nummer als 'Dominion Of Deceit' niet op een Cradle Of Filth album had misstaan. De conclusie tot zover is dan ook dat we een Dani Filth, en een Rob Halford hebben, die dertien prachtige klassieke metal songs vol schreeuwen. De plaat is afwisselend waar het tempo's betreft en avontuurlijk waar het gaat om de dubbele gitaarpartijen. Eigenlijk doet 3 Inches Of Blood niet zoveel nieuws, maar de energie die er van afspat is enorm.

Als er iets moeilijk -of eigenlijk helemaal niet- te omschrijven valt is het wel een bepaald gevoel dat je bij een album krijgt, toch zou ik "Advance and Vanquish” willen omschrijven als een ultieme heavy metal plaat, het maakt iets ongrijpbaars los als je een kind van de NWOBHM bent. Ga de plaat aanschaffen en oordeel zelf, ik kan me namelijk nauwelijks voorstellen dat "Advance And Vanquish” teleur stelt als er echt metal bloed door je aderen stroomt.