Slumber - Fallout

Slumber - Fallout

Label : Karmageddon Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Na twee demo's dook Slumber de eigen Chaos Practice Studio in om hun debuut 'Fallout' op te nemen. Denk niet dat dit zomaar een kamertje met wat apparatuur is want het album klinkt uitgebalanceerd en moddervet. De atmosferische death metal van deze nieuwe Zweedse aanwinst voor Karmageddon Media doorstaat zelfs een vergelijking met Paradise Lost in hun gloriejaren (Icon, Draconian Times). Er is een flinke rol weggelegd voor de toetsen en in 'Conflict' duiken zelfs even vrouwelijke vocalen op die een koorgevoel teweegbrengen.

Het is goedgebrachte mid tempo doom/death met een keur aan atmosferische breaks. Het wevende patroon van de gitaren doet enigszins denken aan Katatonia. Sterker nog, heel het album is niets meer of minder dan een eigen interpretatie of uitgebreide versie van het eerste nummer van het 'Brave Murder Day' album van Katatonia. De tijd dus dat Katatonia nog gebruik maakte van de vocale bijdrage van Mike Akerfeldt. 'Where Nothing Was Left' is het traagste nummer van dit album en bevat een erg melancholieke sfeer. Een kniesoor zou kunnen aanbrengen dat het uiteindelijk wat op elkaar gaat lijken - de meeste nummers hanteren een gematigd mid tempo - maar ik hou zo veel van deze slepende ritmes met repetitieve gitaren dat ik me daar geen moment aan stoor. De fans zullen er maling aan hebben, dit is gewoon een geweldige plaat. Beste kennismaking om overstag te gaan is het vijfde nummer 'Distress'. De langademige grunt doorklieft de vriendelijke gitaren als een stiletto. Toetsen zorgen voor de zweverige accenten op de juiste moment. Fans van Paradise Lost, de vroege Opeth en Katatonia die houden van een meeslepende grunt moeten dit zeker eens gaan beluisteren.