Stormwitch - Witchcraft

Stormwitch - Witchcraft

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Tormentor Erich : Stormwitch. Een Duitse heavy metal band die al sinds 1984 actief is. De groep heeft regelmatig platen uitgebracht maar toch is dit 'Witchcraft' mijn eerste kennismaking met de heren, en dit had voor mij niet gehoeven.

'Witchcraft' is een uitermate saai album geworden en ik snap niet dat een label als Nuclear Blast dit gaat uitbrengen. Ik kan maar met moeite vaststellen dat songs zoals 'At The Break Of This Day', 'Until The War Will End' of 'Puppet In A Play' en 'Salome' de moeite waard zijn. Deze songs zijn standaard hard rock / heavy metal tracks helemaal volgens de regels, maar ook niet meer dan dat en daarom niet meer relevant voor de geoefende luisteraar. Bovendien kan men met gemak een aantal tracks tegenover deze songs zetten die ik nooit meer hoef te horen. Wat dacht je bijvoorbeeld van de opener 'The Sinister Club'? Dit nummer heeft een veel te traag ritme, die drummer komt niet verder dan een langzaam "boem - boem - tak, en het zeurderige refrein wordt ook veel te vaak herhaald. (Te langzaam en te veel herhaling is trouwens de rode draad op deze cd) Dan hebben we nog het zeer softe 'Frankenstein's Brothers' met dat lachwekkende refreintje, en de titelsong zelf ('Witchcraft') heeft zo'n klap en meezing moment zoals we dat al vijftien jaar niet meer hebben gehoord. Het akoestische 'Sleeping Beauty' is op zich best leuk, maar dan wel tijdens een aflevering van The Storyteller, niet tijdens een heavy metal cd. De klapper is echter 'Fallen From God'. En te langzaam, en te zeikerig en te veel herhaling, maar bovenal sluit de track af met een heus kinderkoor! Het is zelfs zo dat de muziek langzaam wegebt en het kinderkoor nog even vol emotie en acapella doorgaat Brrr.

Het is jammer voor zanger Andy Muck, hij heeft een mooie stem. Het is jammer voor de energie die producer Martin Winkler erin heeft gestoken, het geluid is namelijk goed, en het is jammer van die mooie hoes, maar ik raad niemand aan om deze slappe hap te kopen.