Nostradameus - Hellbound

Nostradameus - Hellbound

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Ralph : Ook deze maand gaat niet voorbij zonder de nodige releases in het power metal genre. Je kunt je soms maar moeilijk voorstellen hoe al die albums hun weg naar de consument vinden. Volgens collega Ferdi is de power metal plaat van het jaar reeds in ons vorige issue gerecenseerd, Rhapsody gaat met die eer strijken. Gelukkig zit er binnen het genre genoeg variatie en loopt Nostradameus niet op voorhand achter de feiten aan, in mijn optiek.
De Zweden zijn met 'Hellbound' toe aan het vierde album in evenzoveel jaar, en we kunnen dus in ieder geval spreken van een zeer constante factor als het gaat om releases. Het kan zijn dat de heren niets beters te doen hebben, maar ook hard werken en een dosis talent kan hieraan ten grondslag liggen. Dat laatste zal het wel zijn bij dit vijftal, want 'Hellbound' is een aardige plaat, waarop een agressieve vorm van power metal te horen is. Hier en daar is de plaat zelfs thrash georiënteerd, luister maar eens naar opener 'Never Turning Back' en het titelnummer. 'Hellbound' is een volwassen album, waar de nodige variatie in zit. Goede riffs, aardige samples hier en daar, strakke ritmesectie en veel melodie. Dit zo lezende zo je er bijna klakkeloos vanuit gaan hier te maken te hebben met een uitstekende plaat. Helaas is dat niet helemaal waar. Het overduidelijke talent, komt er namelijk niet uit als het om componeren gaat. Van de tien nummers zijn er maar een stuk of drie, vier die echt blijven hangen en dat is te weinig, zeker voor een band met de nodige ervaring en deze individuele klasse aan boord.

Probeer maar eens te definiëren wat een 'goed' nummer is. Dat is heel moeilijk en blijft erg persoonlijk. In het algemeen kunnen we wel zeggen dat een nummer je moet 'pakken' , wat ook al zo'n ongrijpbaar begrip is. Laat ik zeggen dat alle ingrediënten aanwezig zijn, inclusief een uitstekende productie, maar de nummers spreken me niet aan. En daarmee ben ik weer terug bij het begin van dit verhaal, als de tracks op 'Hellbound' jou namelijk wel aanspreken kan het maar zo de power metal plaat van het jaar zijn. Voor jou dan, dat wel.