Deep Purple - Burn

Deep Purple - Burn

Label : EMI | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Horst : Deep Purple is een band die al een eeuwigheid meegaat, en heeft ondertussen een evenredig grote hoeveelheid materiaal op de planken liggen. Nu schrijft een goede dan wel slechte traditie (het is maar net hoe je het bekijkt) in de platenindustrie voor dat men al het oude en al eerder op LP, Cassette of CD uitgebrachte materiaal na een digitale oppoets beurt nogmaals loslaat op de samenleving. Onze paarse vrienden ontkomen daar uiteraard ook niet aan, dus hun complet oeuvre wat tussen 1968 en 1976 is uitgekomen is ondertussen 'remastered' opnieuw in de verkoop gegaan.

Recentelijk belandde één van die remasters op mijn bureau, en wel het album 'Burn', origineel uit 1974. Het jaar daarvoor hadden zanger Ian Gillan en bassist Roger Glover de band verlaten, en op 'Burn' maakten David Coverdale en Glenn Hughes hun Deep Purple debuut. Aanvankelijk waren de meningen in de pers over deze plaat verdeeld, waar de één stond te juichen was de ander zwaar teleurgesteld. Vooral het toonaangevende Amerikaanse muziekblad Rolling Stone moest er niet veel van hebben. Nu, 30 jaar later, blijkt ook deze Purple plaat de nodige klassiekers te hebben opgeleverd. Ik bedoel, 'Burn', 'Mistreated', 'Might Just Take Your Life' en 'You Fool No One' zijn allemaal nummers die iedere liefhebber van de betere hardrock nog steeds uit volle borst kan meezingen.

Zoals gezegd heeft de plaat een digitale opknapbeurt gehad, en het verschil is duidelijk te horen. In vergelijking met de LP en originele CD versie die hier liggen is het geluid een stuk voller en scherper geworden, dus voor de mensen die gaan voor een beter geluid is deze remaster nu al een aanbeveling. Uiteraard gaat de CD ook nog gepaard met wat aanvullingen. Zo vinden we naast de originele tracklist ook de 2004 remixen terug van 'Burn', 'Mistreated', 'You Fool No One' en 'Sail Away'. Veel verschil met de 'originele' opnames hoor ik trouwens niet, maar dat wordt dan wel weer goedgemaakt door een 2004 remix van 'Coronarias Redig', een nummer wat niet op de originele LP versie stond, maar fungeerde als b-kant van de single 'Might Just Take Your Life' (en dit nummer had ik nog nooit gehoord, een leuke verassing dus). Naast de muzikale cadeautjes krijgt de koper van dit in een slipcase gevatte hebbeding er ook nog een uitgebreid booklet bij, met daarin veel liner-notes, foto's uit de oude doos, krantenkoppen en zelfs de voorkant van het (inmiddels overleden) muziekblad Muziek Express heeft een plekje gekregen (de eerste coverstory voor David Coverdale).

Kortom; als je dan toch ouwe meuk opnieuw uitbrengt, dan is dit een hele goede manier.