Devourment - 1.3.8.

Devourment - 1.3.8.

Label : Displeased Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Re-release

Dennis : Devourment uit Dallas, Texas brachten enkel en alleen een album uit op United guttural Records in 1999. Ironisch genoeg viel het doek voor de band op dezelfde avond dat hun debuut album "Molesting The Decapitated” werd uitgebracht. Reden daarvoor was dat hun toenmalige zanger werd gearresteerd als voortvluchtige. De achtergebleven bandleden wisten zich geen raad meer en besloten de band maar op te doeken, om korte tijd later toch weer fris van start te gaan met de zanger uit de demo tijd van de band. Met deze line-up werd slechts één nummer opgenomen, getiteld "Babykiller”, maar er werden geen shows meer gespeeld en Devourment stierf vervolgens een stille dood.

"Molesting The Decapitated” raakte door de tijd heen volledig uitverkocht, en aangezien de vraag naar Devourment CDs bleef aanhouden, besloot Displeased Records om "Molesting The Decapitated” weer beschikbaar te maken. Displeased bracht deze CD enkele dagen geleden uit, opgevuld met drie demo tracks uit 1997 en de eerder genoemde studio track "Babykiller”, waarmee het gehele Devourment oeuvre nu op één CD te verkrijgen is. De titel van dit schijfje laat zich makkelijk verklaren, want "1.3.8.” staat voor het aantal tracks van elke release op deze CD. Devourment is een prachtig voorbeeld van brute US death metal en ik denk dan ook dat deze band bij de ziekelijkste en meest bruutste death metal bands behoort die het land ooit rijk was. De gitaren staan ultra laaaaag gestemd en de gorgelende geluiden uit de strotten van Ruben en Wayne zijn eveneens erg bruut. En wanneer ik zeg bruut, dan bedoel ik BRUUT. De nummers zijn over het algemeen midtempo en groovy gespeeld, al is het soms meer zwaar dan groovy. Je tilt je een baksteen aan deze release, zo zwaar klinkt "Molesting The Decapitated”. Toen deze gasten nog live optredens deden, moet dat ongetwijfeld een waar slachtveld geweest zijn in de pit. Dit is de ultieme pitmuziek. Mocht je het origineel nog niet in je bezit hebben, dan is deze re-release een goede reden om je collectie te gaan verrijken met deze klasse schijf. Als fan van extreme death metal mag je "Molesting The Decapitated” eigenlijk niet missen.