Kragens - Dying In A Desert

Kragens - Dying In A Desert

Label : Thundering Records | Archiveer onder heavy / power metal

Vera : Kragens is een vrij nieuwe power metal belofte uit Frankrijk. Meer en meer krijgt de metal scene ook in dat land gestalte door een hoop welklinkende bands. Kragens kruidt zijn power metal met enige thrash elementen en spetterende gitaarsolo's. Bovendien beschikken zij over Renaud Espeche als zanger (Demon Eyes, Lynx) en zijn krachtig stemgeluid maakt dat het album op een aangename manier toch aan de jaren tachtig doet denken, zonder gedateerd te klinken. Daar spelen de death metal vocalen van Eric Sebbart en Alex Colin (Agressor/Loudblast) een flinke rol in.

De band werd opgericht eind 2000 door de twee gitaristen Cedric Sellier en Ludwig Laperche en hun solide spel biedt ons een doorlopende waterval aan vinnige prestaties. Als we Kragens hoeven te plaatsen denk ik in de richting van Nevermore, of zelfs Metallica en Judas Priest als we verder terug in de tijd gaan. Dit laatste is op conto te schrijven van de hoge uithalen die zanger Renaud al eens laat horen. Een sprekende, agressieve hoes en puik opnamewerk van Stephan Buriez en Laurent Nafissi in de NSR Studio maken dat er alles aan gedaan is om van dit debuut een vliegende start te maken.

Het album begint beresterk met de titelsong die beelden van de jonge Metallica oproept. Rauw gezongen en flitsend gitaarwerk. 'Carnivore Ritual' gaat in dezelfde stevige lijn verder. Geregeld duiken donkere, vervormde vocalen op die de apocalyptische krijger op de hoes tot leven lijken te brengen. 'Kragens' maakt gebruik van de Rammstein hetze en dit niet alleen omdat dit nummer in het Duits gezongen is. Wel vreemd voor een Franse band. Hierna neemt het album een zekere wending naar meer heldere vocalen en lijkt alles een beetje minder hard te hoeven. Er duiken warempel meezingrefreinen op en het is vanaf hier dat het Judas Priest gevoel meermaals de kop opsteekt. In nummers als 'Lords Of Chaos' en 'Satan The Killer' treffen we zelfs een progressief tintje en toetsen. Al durven ze ook wel enkele standaard songs er tussen lappen die niet veel zoden aan de dijk brengen ('Metal Hunter'). Persoonlijk ga ik meer uit de bol van de death metal grunts in 'Nightmare' maar dit is natuurlijk een subjectief gegeven. Eenzijdigheid kan je ze alvast niet verwijten. Maar de basis blijft toch harde power metal die knap ineen gestoken is. Samen met Intense is Kragens dan ook een verrassende nieuwe naam aan het power metal front die zeker onze aandacht verdient.