The Heavils - Heavilution

The Heavils - Heavilution

Label : Metal Blade | Archiveer onder different metal

Jordy : The Heavils is een klasse apart. Niet alleen heeft deze band met het album 'Heavilution' een klasseplaat afgeleverd. Nee, wat minstens zo interessant is dat de bassen en gitaren die worden gebruikt door de bandleden zelf zijn gemaakt. Van alles is hiervoor gebruikt: van motoronderdelen tot toilet attributen, je kunt het zo gek niet verzinnen of The Heavils maken er gebruik van om er muziek mee te maken.

Dit wetende zou je je haast niet voor kunnen stellen dat het tweede album van deze band daadwerkelijk een bijzonder goede schijf is geworden. Maar toch is dat zo! Niet alleen is het geluid van deze band verfrissend door het aparte instrumentarium. De band weet ook nog eens de nodige humoristische elementen in de muziek te verwerken. Van onverwachte zijsprongen tot sarcastische tekstuele uithalen. Genoeg elementen om de plaat van de nodige luchtige hoekjes te voorzien.

Naast de humoristische inslag weten The Heavils toch nog een uitermate serieus geluid te creren. De invloeden uit de hardcore en metal zijn duidelijk hoorbaar en worden uitstekend aangevuld door de nodige melodische aspecten. Het totaalplaatje dat deze combinatie van zelfgemaakte instrumenten, humor en serieuze muzikale stijlen is een heel eigenzinnig geluid. Amper te vergelijken met andere bands, wat The Heavils zeker een klasse apart maakt.

'Heavilution' is voor mij absoluut een verademing. Ondanks het feit dat in de afgelopen decennia vrijwel alle mogelijkheden op muzikaal gebied al benut zijn, weten The Heavils toch een eigen geluid te creren. Wat de ironische inslag betreft doet deze band me vooral denken aan Primus, maar door de toevoeging van allerlei andere muziekstijlen valt deze vergelijking toch enigszins in het niets. Het enige wat ik kan concluderen is dat 'Heavilution' gewoon een album is dat zich onderscheid door het aparte geluid. Klasse!