Tyr - Eric The Red

Tyr - Eric The Red

Label : Tutl | Archiveer onder heavy / power metal

Frank D. : Ergens weggestopt in de onmetelijke uitgestrektheid van de Atlantische Oceaan liggen de winderige Faeröer Eilanden. Misschien komt het door het geïsoleerde bestaan van het land, maar feit is dat het ruim een jaar heeft geduurd voordat de nieuwste cd van de plaatselijke helden Tyr onze burelen bereikte. Helaas, want dit schijfje had ik graag een jaartje eerder al in mijn bezit gehad.

De tien nummers op het album 'Eric The Red' staan bol van pakkende heavy metal riffs die hier en daar aan bands als Iron Maiden en Rhapsody laten denken. Dit wordt echter vermengd met veel, heel veel folk elementen in de lijn van Glittertind en Cruachan. Het eindresultaat is een geluid dat misschien wel het beste te omschrijven is als melodieuze folk metal. Tyr heeft zich als doel gesteld om het gedachtegoed van hun Noorse voorvaderen in leven te houden en dat lukt hen wonderwel met gemak. Gedurende het gehele album worden met behulp van traditionele inheemse melodieën en teksten, die deels in de eigen taal worden gezongen, beelden van heldhaftige vikings, schitterende vergezichten en lang vervlogen tijden opgeroepen. Het album opent direct met een van de hoogtepunten: het tweetalige 'The Edge'. Dit extreem catchy epos zet de donkere sfeer van het album perfect in en zelfs na meerdere luisterbeurten blijft de tekst van dit nummer een mysterie. Het geeft daarnaast ook alle bandleden (met name Tyr's zanger/ gitarist en muzikaal meesterbrein Heri Joensen) de ruimte te laten zien wat ze in hun mars hebben. Energieke en heftige metal tracks worden vakkundig afgewisseld met rock ballades en met uitstekende composities als 'Regin Smidur' (met een schitterend intro), 'Olavur Riddarraros' en 'Ramund Hin Unge' geeft Tyr nadrukkelijk zijn visitekaartje af. Zelfs voor de "cover fetisjisten” onder ons heeft de band een cadeautje: een verrassende versie van de klassieker 'The Wild Rover'.

Samenvattend komt Tyr met een album op de markt dat zeker een luisterbeurt waard is voor diegenen die hun metal graag voorzien van een folk sausje. Het lijkt er in ieder geval op dat na succes in IJsland Letland, Litouwen en Noorwegen het de beurt is aan de rest van Europa om zich over te geven aan deze vikingen.