Lilitu - The Delores Lesion

Lilitu - The Delores Lesion

Label : The End Records | Archiveer onder doom metal

Frank D. : Finland? Nee. Zweden? Nee. Noorwegen, dan? Nee? Er zijn van die releases die een reviewer volledig op het verkeerde been zetten. 'The Delores Lesion' van Lilitu is er zo een. In plaats van een Noord Europese herkomst, blijkt het hier toch echt om een Amerikaanse band te gaan en dan ook nog uit het diepe Zuiden (Atlanta). Niks donkere Scandinavisch nachten of noorderlicht als inspiratiebron, maar oh, wat klinkt dit album Europees.

Lilitu maakt melodieuze doom metal overgoten met een hitgevoelig sausje. Als muzikale referentiepunten kunnen bands als Cadacross, Ajatarra en Love Like Blood worden aangehouden, waarbij de band ook elementen verwerkt van The 69 Eyes en vooral HIM (luister maar eens naar de zang in 'Follow Through'). 'The Delores Lesion' is alweer de derde release van de Amerikanen, maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik het oudere werk niet ken. Het nieuwe album klinkt in elk geval zeer volwassen. De band slaagt erin een muzikaal prentenboek te maken, waarin elk van de acht prenten een zoekplaatje is met veel kleine details. Donkere sfeerbeelden met kristalheldere vocalen worden afgewisseld met energieke zware gitaren en klauwende zangpartijen. Op de achtergrond zorgen keyboards voor de nodige grijstinten. 'The Delores Lesion' blijkt gaandeweg een album te zijn waarop alles lijkt te kloppen. De productie staat als een huis en ook de composities weten de aandacht vast te houden. Juweeltjes als 'Only The End Of The World Again', 'Fragments Of My Reflections' en het onheilspellende 'Desolation Breeds' hebben zelfs onmiskenbare hitpotentie en hoewel dit wellicht in de ogen van puristen vies klinkt, is het absoluut als compliment bedoelt. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die vinden dat deze band zich wel erg opzichtig bedient van Europese formules (zoals de klassiek geschoolde achtergrondzang in het titelnummer 'The Delores Lesion'), maar dat kan, gezien de oprecht gepassioneerde uitvoering, niet als minpunt worden gezien.

Om een lang verhaal kort te maken, dit is, zeker voor een Amerikaanse band, een opvallende release. Het is in ieder geval een album dat een absolute aanrader is voor iedereen die de bovengenoemde bands in zijn cd collectie heeft.