Pentagram - Show 'em How

Pentagram - Show 'em How

Label : Black Widow | Archiveer onder doom metal

Erik : Ik ben altijd al een onbewuste fan geweest van Bob Liebling en de zijnen, en hun eerste officile plaatjes heb ik dan ook al jaren in huis. Maar het verhaal van de ondergewaardeerde doomband, die al evenveel jaren achter de kiezen heeft als een Black Sabbath, werd een paar jaar geleden plotseling ontdekt door het wat grotere doompubliek en eindelijk komt er na jaren afwezigheid nieuw materiaal van deze band op de doom kaart die in de tussentijd van meer dan twintig jaar ontstaan is. Alles wat deze band ooit gemaakt heeft is wel weer eens in een of andere vorm heruitgebracht en alle oudere niet eens studio maar zelfs repetitie opnames uit de oude doos hebben hun weg op vinyl gevonden om zo de markt een beetje te overvloeden met Pentagram releases.

Dat de band charmes heeft, mede door het erg kenmerkende keelgeluid van Liebling zelf, ontken ik niet. Dat ze uitstekende duistere en beangstigende heavy rock nummers hebben die hun doorbraak hadden mogen betekenen destijds, ontken ik ook niet. Maar too much is too much, en deze "Show 'em How is voor mij een teken aan de wand dat het een beetje teveel wordt allemaal. Deze nieuwe tracks (en sommige oudjes heropgenomen) zijn ronduit saai en hebben meer weg van een schandvlek dan een nieuwe release. Misschien kan de band zelfs niets doen aan de stroom van releases de laatste tijd, maar de band moet op zijn lauweren rusten en genieten van de muzikale catalogus die ze gecreerd hebben.

Maar is alles zo slecht dan? Natuurlijk niet, het is een uitermate mooi product geworden voor consumerende massa's. Als een band als Pentagram echter een CD uitbrengt, gevuld met de helft aan niet CD waardige nummers, dan heb ik mijn bedenkingen. Zelf Liebling's vocalen redden de release niet, want het duistere lijkt wel vertrokken uit zijn stem, en de zanglijnen zijn niet zo uitgekiend als op de "oudjes. Een tegenvallende release derhalve.

Tracklist:

Wheel Of Fortune
Elektra Glide