Atrophia Red Sun - Twisted Logic

Atrophia Red Sun - Twisted Logic

Label : Adipocere Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Yvette : "Death twisted metal focused on mind spheres. In other words, it means electronic, dark vocals and heavy as shit guitars, mixed with the sounds originating straight from dark mathematics metal in post industrial music. Dit is de eerste zin van de biografie van het Poolse Atrophia Red Sun. Soms heb ik het idee dat dit soort bio's enkel fungeren om de lezer ervan in de war te brengen, verduidelijken doen ze in ieder geval niet. Mathematics metal betekent waarschijnlijk ingewikkelde, vernuftig in elkaar stekende muziek a la Dillinger. Dat klopt wel ongeveer. Maar 'post industrial'? Voor de industrile muziek? Suggesties kunnen gestuurd worden naar mijn emailadres. Misschien loof ik wel een leuke prijs uit, een geodriehoek ofzo, om het mathematische gehalte van deze plaat op te meten.

Atrophia Red Sun, een zeer vage band. Als we nog met grammofoonplaten zouden werken, zou ik de nummers van deze band de verkeerde kant op gaan draaien om te luisteren of er nog geestbedreigende boodschappen in de nummers verborgen zitten. Krr krr saaathaan ruuler of.. krr krr all..krrr, zoiets dergelijks. Echter zonder terugdraai-boodschappen klinkt deze plaat al freaky genoeg! Atrophia Red Sun komt uit Polen en 'Twisted Logic' is de derde full length plaat van de band. Hoewel de eerste twee albums vooral erg doomy waren, is 'Twisted Logic' nu vooral erg twisted. De death metal met soms bijna black vocalen wordt ondersteund door vreemde ritmes, freaky geluiden en een Twin Peaks sfeertje. De nummers zijn erg afwisselend. Als je van stevige death houdt zijn ze prima, je krijgt er alleen nog wat extra freakiness bij door de gitaareffecten en de toetsenpartijen. 'Twisted Logic' klinkt erg mechanisch en zit productioneel goed in elkaar.

Het is in het begin moeilijk hoogte te krijgen van deze band, maar ik denk dat we te maken hebben met een bijzonder stukje Poolse metal-cultuur. Deze plaat zal nog iets langer op me in moeten werken, maar Atrophia Red Sun heeft zeker impact!