Bitches Sin - The First Temptation

Bitches Sin - The First Temptation

Label : Majestic Rock Records | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: Re-release

Sjak : De 'Twelve Pounds And No Kinks' demo uit 1980 van de Engelse formatie Bitches Sin was in die tijd n van de vele New Wave Of Britisch Heavy Metal tapes die ik helemaal grijs gedraaid heb. Toendertijd had ik ook het idee dat dit een band was die heel groot kon worden, omdat met name het gitaarwerk van de Toomey broers behoorlijk stevig en vernieuwend was. Toen ik hoorde dat Majestic Rock deze demo samen met de al even beroemde Friday Rock Show sessie digitaal remastered opnieuw ging uitbrengen was ik dan ook zeer positief gestemd. Toch blijkt dat ik in de loop der jaren een stuk kritischer ben geworden en dat mijn positivisme plaats heeft moeten maken voor de realiteit.

Zo'n vijfentwintig jaar na dato is de geluidskwaliteit van de opnamen, ondanks de digitale remastering, nog steeds bijzonder matig. Als je weet dat de genoemde demo slechts in tien uur opgenomen is kun je hier nog door heen kijken. Maar ook bij de uitvoering van het songmateriaal kun je wat vraagtekens plaatsen. Zo zijn de vocalen van Alan Cockburn op zijn zachtst gezegd niet al te best te noemen (luister maar eens naar 'White Lady'!) en blijken de gitaarsolo's van de gebroeders Toomey niet altijd even goed in de nummers te passen. Daarentegen blijven nummers als 'Ice Angels' en 'Strangers On The Shore' ook nu nog moeiteloos overeind en dat toont toch de ware klasse van deze band. Nu de band weer bij elkaar is (hun come-back CD is onderweg) was het waarschijnlijk verstandiger geweest om een en ander opnieuw op te nemen om aan de hedendaagse kwaliteits-eisen te voldoen. Aan de andere kant is het in oorspronkelijke staat uitbrengen van materiaal uit de tachtiger jaren beter voor de nostalgische waarde. Dit betekent echter dat ik deze release onder het predikaat leuk, maar niet wereldschokkend moet plaatsen.