Nuestros Derechos - Pan Recording Session

Label : Eigen beheer | Archiveer onder metalcore

Release type: Demo

Evil Dr. Smith : Thrashcore. Punk en metal hand in hand. DIY viert weer hoogtij, kwaliteit alleen niet. Drie mannen van begin dertig die hun dagelijkse sleur en luie lichaamszweet eruit raggen, waar vooral gitarist-zanger Jerry Herrie niet vies blijkt te zijn van leuke moppies thrash. Maar waarbij het geluid een achtergrondgeschiedenis in bij elkaar geraapte amateurpunkbandjes doet vermoeden. Theo Vogelaars (o.a. ex-Tröckener Kecks bassist en synoniem voor rauwe r&r) hielp een handje in het geluid, maar het typische holle, bedompte demogeluid werd daarmee niet weggepoetst. Het rauwe, garage geluid daarentegen ook niet.

Deze demo telt drieëneenhalve nummers, dat halfje is een sfeervol instrumentaaltje op den akoestische gitaar. Naast twee eigen nummers is er een onverwacht pluspunt voor hun cultureel correcte kennis, daar zij de stokoude, maar tijdloze anti-oorlogstekst 'Het Wijnglas' van Dirk Witte nieuw leven hebben ingeblazen. Een nummer dat bij kleinkunstliefhebbers beter bekend zal zijn door de uitvoering van de Nederlandse oercabaretier Jean Louis Pisuisse (uit 1919!) of anders van Gerard Cox (1968) en die zich waarschijnlijk de gaten in hun geitenwollensokken zullen schrikken bij ND's rauwe punkthrash-interpretatie.

Het grootste gedeelte van het schijfje is opgevuld met enhanced spulletjes, waaronder wat video-opnames in wat jeugdsociëteiten (annex kraakpanden) in hun woonplaats Utrecht die geluidstechnisch e.d. om te janken zo slecht zijn. Maar ze geven dat dan zelf ook eerlijk toe. Deze zelfkennis is sportief, maar ook wat naïef, want als ze nu wat meer tijd steken in bijvoorbeeld een wat overtuigender geluid (de demo is ook vlug-vlug in een middagje in elkaar geflanst), dan kan hun D.R.I. ('Four Of A Kind/Thrashzone'-periode) meets oude Tankard ook in de 21ste eeuw bestaansrecht verdienen. Nu hangen professionaliteit en strakheid slap in het vaandel, daar een ongecompliceerd lekker potje spelen en de hobbyist uithangen een veel makkelijker en bevredigender doel schijnt te zijn. Edoch, het is zoals ze het zelf al zeggen: ND in real life is probably much more fun…

Laten we het hopen. Dankzij 'Het Wijnglas' persen ze er toch een voldoende uit. Want meer van dit soort "geschiedherschrijving” en ik wil me wel opwerpen als manager om met hun werk te leuren langs de Nederlandse theaters. De Kleine Komedie ziet me al aankomen met deze kraakpandmuzikanten, hahaha!