Divercia - Cycle Of Zero

Divercia - Cycle Of Zero

Label : Karmageddon Media | Archiveer onder gothic metal

Yvette : Hoewel ik nooit eerder van Divercia gehoord heb, spijt me dat nu al. 'ycle of Zero' is het tweede album van dit zeskoppige Finse gezelschap. Al vanaf 1990 timmert deze band aan de weg, maar in 2002 kwam het eerste album, 'Modus Operandi' pas uit. Dit album moet ik met terugwerkende kracht maar eens gaan luisteren want de plaat waar we nu mee te maken hebben, 'Cycle of Zero' klinkt veelbelovend. Vanaf het moment dat je het album in de cd-speler stopt, weet je dat het goed zit. De mannen opereren in hetzelfde straatje als Sentenced, Poisonblack en Tiamat, maar geven een nieuwe 'swing' aan het genre.

Het eerste wat opvalt zijn de vocalen van Jyri Aarniva. Is het niet Johan Edlund? Nee, het is wel degelijk Jyri. Niet alleen het geluid van zijn stem doet je denken aan de Tiamat-zanger, ook de zanglijnen worden met dezelfde rust en zorgvuldigheid gebracht. Geweldig als je het mij vraagt. Divercia heeft echter nog veel meer te bieden. Tijdens het openingsnummer 'Of Steel and Men', lijkt het of we te maken hebben met een Goteburg band die erg veel naar Dimmu Borgir geluisterd heeft. De muziek komt als een massa op je af. Dit heeft ook te maken met de productie. De plaat is gemastered in de Finnvox Studio waar ook bands als Nightwish en Children of Bodom hun liedjes af lieten werken. Net als de bovengenoemde bands, komt Divercia enorm krachtig uit je speakers gebulderd. Dit is het verschil met de Sentenced. Hoewel Divercia dezelfde sfeer uitstraalt, is deze band veel heftiger. Het is Dark Metal, maar geen mietjes metal (waarmee ik niet wil insinueren dat Sentenced mietjes metal is!). Het geheel krijgt bovendien een bombastisch tintje door de toetspartijen, maar door het up-tempo wordt het geen zweverig gedoe. Luister naar het nummer 'Overwhelming' en je weet ongeveer wat voor vlees je in de kuip hebt. Een kantekening moet gemaakt worden: Divercia ligt meteen goed op het gehoor, de ervaring leert ons dat zulke bands op ten duur gaan vervelen. Hoe dat met Divercia zit weet ik nog niet, maar ik denk dat deze band voldoende in huis heeft om te blijven verrassen.

De muziek van Divercia is niet het enige wat deze band goed voor elkaar heeft. Het artwork en de site van de band zijn zeer goed verzorgd en zoals al eerder genoemd zit het ook met de productie wel snor. De balans tussen toegankelijke, melodieuze muziek en metal is op 'Cycle of Zero' zeer goed gemaakt. Deze band moeten we beslist niet uit het oog verliezen.