Vader - The Beast

Vader - The Beast

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Vader is inmiddels al lang geen onbekende meer in de metal scene. Als n van de eerste metal bands uit het voormalig Oostblok wisten zij een contract te tekenen bij een Westers label en hun demo "Morbid Reich uit 1990 geldt nog altijd als de meest verkochte death metal demo aller tijden. Sinds de release van hun debuut CD "The Ultimate Incantation uit 1993 heeft de band nog bijna elk jaar n of meerdere releases uitgebracht en was de band vrijwel constant op tour. Ook in 2004 gaat dit Poolse death metal instituut onvermoeid verder. Vader deed dit jaar al een West Europese en Scandinavische tour en speelde voor het eerst in de bands' geschiedenis ook enkele shows in de Balkan. Tussendoor nam Vader ook nog hun zesde langspeler "The Beast op.

En daar gaan we het nu eens over hebben. Het zesde album inmiddels al weer, kunnen we nog iets nieuws van deze band verwachten? Dat dacht ik wel. Vader gaat met "The Beast weer een stukje terug naar hun roots. Het machinale death metal geweld van "Litany en "Reign Forever World heeft nog meer dan op de vorige release "Revelations plaats moeten maken voor rustigere nummers met meer diepgang. Vader is meer aandacht gaan schenken aan het schrijven van echte nummers, en heeft het "blast as fast tijdperk hiermee definitief achter zich gelaten. De nieuwe nummers zijn melodieuzer, en zoals gezegd rustiger opgebouwd, met hier en daar nog een ouderwetse uitschieter. Oudgediende Doc heeft op dit album plaats moeten maken voor drummer Daray (afkomstig van de Poolse band Vesania) die Vader verbazingwekkend staande houdt, met snel en doeltreffend ritmisch drumwerk. Novy is hier ook voor het eerst op een full length van Vader te horen, en zijn bas partijen liggen lekker vet in de mix. Verder horen we vrij weinig echte verassingen op het nieuwe album, behalve dan dat Peter op het nummer "The Sea Came In At Least even met heldere stem zingt! Vader zal waarschijnlijk weinig nieuwe fans maken met dit album, want om nou te zeggen dat de band zich verder heeft ontwikkeld, gaat me een beetje te ver. Het neemt echter niet weg dat de negen nieuwe nummers plus intro in ieder geval weer goed zijn voor een kleine 38 minuten death metal van de bovenste plank, waar de fan van Vader zich weer een jaartje zoet mee kan houden en waarmee de band weer een reden heeft nog een jaartje te kunnen touren. Ze staan immers met de X-mas festivals weer op de bill. Geen wereldschokkende release dus, maar wel goed!