Persefone - Truth Inside The Shades

Persefone - Truth Inside The Shades

Label : Adipocere Records | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Van Andorra herinner ik mij een schier eindeloze straat vol taksvrije winkels en de adembenemende natuur van de Pyreneeën. In deze omgeving werd in 2001 de basis gelegd van Persefone. Aanvankelijk speelden ze covers van o.a. Arch Enemy, Dissection en In Flames. Via demo's en personeelswisselingen (tijdens de opnamen van dit album werd drummer Xavi Perez vervangen door Aleix Dorca die ook instond voor de opnamen in de Orion Studios) is er lang gewerkt en bijgeschaafd aan dit debuut. Het resultaat is in één woord verbluffend.

Bij een eerste beluistering denk ik spontaan: dit is nu mijn favoriete epische black/death metal! Daarnaast zitten er zoveel andere elementen in verwerkt dat je geboeid blijft luisteren van begin tot einde. 'Truth Inside The Shades' biedt ons eerst een ingetogen stukje piano als proloog, maar schiet dan los als een raket met wervelende gitaren, huppelende ritmes en black metal screams. De vocalen zijn lekker afwisselend, gaande van gekrijs en grommende death naar heldere vocalen. Weergaloos zijn de melodieuze gitaarpartijen die een geslaagd contrast vormen met de bijtende vocalen van Rüdiger. Een nummer als 'Truth Inside The Shades' heeft alles in zich om de luisteraar meer dan tien minuten aan zijn stoel te kluisteren. Flink doorbeukende stukken worden afgewisseld met serene zang, inventieve breaks en instrumentale hoogstandjes om duimen en vingers af te likken. De invloed van bands als Opeth, Death en Dream Theater wordt hier tastbaar. Schimmige fluisterstemmen, nederige piano intermezzo's en gevoelige gitaarsolo's maken de ontroering los tussen al dit geweld. Of sta even stil bij die vervormde statige gezangen die verglijden in een bloedmooie gitaarsolo. En zo gaat het in dezelfde lijn verder, zodat je best heel het album als een geestverruimende trip door verschillende muzikale landschappen ervaart.

'Niflheim (The Eyes That Hold The Edge)' is het eerste nummer dat de band ooit opnam als demo. Het is een up tempo track die toch weer de juiste accenten legt en hierbij vormen de vredige, beschouwende vocalen een rustpunt tussen de druk solerende muzikanten. 'A Temporal Divinity' is weer een parel met een heel weemoedig karakter, gesproken proloog en sentimenteel gitaarwerk. Dan wordt er gas gegeven en komen de death en black demonen het roer omgooien om ons onder te dompelen in complete duisternis. Bepaald macaber sfeertje! Het toetsenwerk en de solo's hebben echter een progressief tintje en lopen over van emoties. 'The Demise Of Oblivion' is een instrumentaal stuk waarin de technische capaciteiten van de muzikanten nog eens in de verf worden gezet.

Gelukkig is Persefone nu opgemerkt door het Deense IntroMental en via hen zal Adipocere het album in Europa en Noord Amerika verdelen. Want Persefone verdient zijn plaats in de extreme metal wereld. Een adembenemend avontuur van begin tot einde.