Megadeth - The System Has Failed

Megadeth - The System Has Failed

Label : Trechoma Records | Archiveer onder speed / thrash metal

: Richard V.: Stel je bent Dave Mustaine. Op jonge leeftijd wordt je wegens wangedrag en egoproblemen uit het dan nog onbekende Metallica gegooid. Die band gebruikt jouw solo's en verwerft in korte tijd wereldfaam. Wat doe je? Je zoekt een stel muzikanten bij elkaar en richt je eigen band op. Het kleine Combat label tekent je band en een paar maanden later is het debuut van Megadeth een feit. Het album levert echter niet de gehoopte doorbraak op. Gevoed door frustratie maak je een nog betere plaat en wordt je band opgepikt door het machtige Capitol Records. Een grote distributiedeal, veel promotie en budget voor tours en goede studio's. Er volgen een paar drukke jaren waarin bandleden komen en gaan. Door het aantrekken van Marty Friedman til je de band artistiek naar een hoger niveau en scoor je goede kritieken en verkoopcijfers. Voor je vijfde album ("Countdown to Extinction) scoor je zelfs platina. Je oude band is echter nog vele malen succesvoller. Hun status en invloed lijkt onaantastbaar. Je blijft het proberen, maar na "Youthanasia en vijf wereldtournees gaat de kaars langzaam uit. Er volgen nog meer tournees terwijl de albums steeds minder goed worden ontvangen. Fans van het eerste uur haken af en na het vertrek van Friedman volgt de artistieke doodsteek. Tot overmaat van ramp wordt je getroffen door een spierziekte en kun je niet meer spelen. In de jaren erna bekeer je je tot God, verkoop je talloze memorabilia en zwijgt tegenover de media.

In 2004 blijken de problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Wat doe je? Natuurlijk pak je meteen weer een gitaar. En wat blijkt? Je kan nog steeds nummers schrijven en de solo's rollen uit je mouw. Je trommelt een stel muzikanten op, vraagt gitarist van het eerste uur Chris Poland en neemt een nieuw album op. Nog even de oude cd's re-masteren om publiciteit te vergaren (en te cashen) en voila: de comeback is compleet!

"The System Has Failed is Megadeth ten voeten uit. Strakke riffs, sterke solo's, agressiviteit en kritische teksten. De eerste drie tracks donderen werkelijk uit de speakers. Mustaine is terug! Kolere wat een sterke opening. De solo's zijn zoals altijd beter dan de solo's die Metallica sinds "Master of Puppets heeft opgenomen (hallo Kirk!). Track vier tot en met twaalf hebben helaas niet de kwaliteit van het openingstrio. Ze zijn niet echt slecht, maar overtuigen evenmin. Het meest opmerkelijk zijn eigenlijk de teksten: die zijn namelijk een stuk persoonlijker. Vooral in "Of Mice and Men en "Back In The Day laat Mustaine zich van een andere kant zien. Hoewel dit de eerste Megadeth cd is waarop bassist Dave Ellefson niet meedoet, is dat niet te horen. Eigenlijk is alles bij hetzelfde gebleven. Goede riffs, sterke solo's en matige zang. "The System Has Failed bevat niets nieuws en is dus louter consolidatie van Mustaine's status.

Score: 79/100

Michiel B.: Zegt u eens eerlijk beste lezer, had u nog 1 cent voor Megadeth gegeven na allereerst het wanstaltige album "Risk gevolgd door het wat betere maar nog steeds verre van hoe het eigenlijk zou moeten klinken afliggende "The World Needs Another Hero en tot overmaat van ramp het vreselijke nieuws dat frontman Dave Mustaine op zijn oude dag (wie van u had het goed in onze prijsvraag van vorige maand dat Ome Dave afgelopen maand 43 jaar oud geworden is?) voor lange tijd uitgeschakeld was vanwege een armblessure en een deel van zijn spullen moest verkopen? Nou? Ik moet heel eerlijk bekennen ik niet maar ik heb me schromelijk vergist.

Nooit, nee werkelijk nooit had ik verwacht dat Megadeth's nieuwe album "The System Has Failed me zo bij de keel wist te grijpen. Ik kan mijn oren niet geloven. MEGADETH IS BACK! En hoe! Hoe Mustaine en co (Chris Poland - inderdaad, die van "Killing Is My Business - neemt samen met Mustaine het gitaarwerk voor rekening, bassist Jimmie Lee Sloas krijgt het zowaar voor elkaar Dave Ellefson te doen vergeten en achter de drums heeft ditmaal allrounder eerste klas Vinnie Colauita plaatsgenomen) het voor elkaar gekregen hebben weet ik niet maar deze nieuwe plaat weet van begin tot eind te overtuigen. Ik moet heel eerlijk bekennen dat het voor mij sinds "Rust In Peace geleden is dat het geval was bij een Megadeth plaat. Toegegeven: het werk is dan misschien niet meer zo snel als ten tijde van "Peace Sells, "Killing Is My Business of het eerder genoemde "R.I.P. maar zelfs de grootste criticaster kan beamen dat nummers als "Blackmail The Universe, "Kick The Chair, "Back In The Day en "Shadow Of Death ijzersterk zijn en doen terugdenken aan de gloriedagen van weleer. Diezelfde lui zal het ongetwijfeld ook niet ontgaan zijn dat het hele album gewoon erg lekker wegluistert en een absolute verademing is ten opzichte van vooral de drie meest recente Megadeth schijven.

Niet voor het eerst brengt Megadeth met "The System Has Failed een thema album uit en ditmaal staat alles in het teken van de regering Bush (die overigens nog mooi in de hoes verwerkt is) die de afgelopen vier jaar de hele boel in het honderd gestuurd heeft. Een betere titel had men derhalve niet kunnen kiezen. Nummers als "Truth Be Told en "Of Mice And Men (goedemorgen meneer Orwell) raken wat dat betreft de zaak vol in het hart. Mijn vonnis voor deze schijf is bijzaak. Net zo min als dat ik "The System Has Failed een hele goede kans geef een top 5 notering in onze LoM top 50 van 2004 te gaan halen. Het belangrijkste is gewoon dat er vanaf 2 november aanstaande een andere president in het Witte Huis plaatsneemt.

Score: 87/100