Dragonland - Starfall

Dragonland - Starfall

Label : Century Media | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : Ik weet zeker dat je het soort Italiaanse metal a la Rhapsody, Vision Divine en Labyrinth nog wel voor de geest kan halen. De muziek van deze bands pik je meestal wel uit het gros van aanbod. Bij Dragonland dacht ik weer met zo'n schijf te maken te hebben, maar nog nooit was ik zo abuis, want deze band komt helemaal van de andere kant van Europa vandaan. Ze komen uit Zweden. Later kwam ik er achter dat vooral de vocalen van Jonas Heidgert mij zo op het verkeerde been zette. Die klinken zoals ik ze gewend was uit Itali. De band bestaat uit enkele muzikanten die al eerder bekend waren van andere bands. Zo komt gitarist Nicklas Magnusson van Prophanity, bassist Chris Pedersen van Nightshade, drummer Jesse Lindskog van Nostradameus en speelde toetsenist Elias Holmlid ooit met King Diamond tijdens een tour. Al die ervaring samen leidt tot een kwalitatief hoogstaande band; Dragonland. Met hun nieuwe schijf 'Starfall' brengen ze een krachtige en een varirende plaat uit, die menig liefhebber van snelheid, melodie en creativiteit wel zal bevallen. Een extra hulp bij de opnames kregen ze van Tom S. Englund en Hendrik Danhage van Evergrey. Die mogen meezingen en enkele gitaarstukken voor hun rekening nemen.

Het eerste nummer, 'As Madness Took Me', start met enkele mooie keyboard noten en veranderd dan in een soort riffwerk dat we van Evergrey kennen. Daarna neemt de zanger de boel over en het wordt nog mooier. Zoals ik al zei, juist hij gaf mij de indruk dat ik weer met spaghetti metal te doen had. Het gitaarwerk in dit nummer is van de allerhoogste plank, de gitaristen toveren de meest zuivere en snelle noten uit hun apparaat tijdens de solo. Het intro van het volgende nummer doet mij vreemd genoeg een beetje denken aan een van die vrolijke Van Halen beginnetjes, maar even later veranderd de boel in een stevige krachtpatser. Nummer drie heet 'Calling My Name' en het gesproken gedeelte in het begin kan zo van de laatste Evergrey plaat afkomen. Duidelijk is dan ook dat de jongens uit 'altijd grijs' hun invloeden en ideetjes bij Dragonland hebben kunnen verkopen. Verder gaan we met 'In Perfect Harmony', wat wederom een bewijs blijkt van de vocale kwaliteiten van de zanger. 'The Dream Seeker' is een goedklinkend middentempo nummer. 'The Shores Of Our Land' blijkt een prachtige trip door muzikale landschappen te zijn, 'The Returning' is zo snel als de afschaffing van het PC priv na het bekend worden van die plannen. Bij dit nummer kunnen we gemakkelijk denken aan de stijl van Stratovarius. 'To The End Of The World' is een van de beste nummers op deze disk, wederom laten de gitaristen tijdens de solo horen hoe goed ze wel niet zijn. De laatste drie nummers zijn eigenlijk drie hoofdstukken uit een verhaal dat de naam 'The Book Of Shadows' heeft meegekregen. Deel een heet 'A Story Yet Untold', een nummer dat bestaat uit een machtige compositie op keyboard met een sfeer van een klassiek orkest. Dit is een absoluut rustpuntje op deze plaat en leid vredig naar deeltje twee; 'The Curse Of Qa'a'. Hier wanen we ons ergens in de Sahara met al die Arabisch klinkende geluiden. Het laatste deel heet 'The Glendora Outbreak' en opnieuw worden we meegenomen op een reis door de prachtige tonen van noten en klanken. Deze avontuurlijke plaat van Dragonland zal veel liefhebbers van power metal op de wenken bedienen.