Intense - Second Sight

Intense - Second Sight

Label : Underground Symphony | Archiveer onder heavy / power metal

Vera : Sinds het verschijnen van hun eerste EP 'Dark Reason' (1997) is het een hele tijd stil geweest rond de Engelse power metal formatie Intense. Er ontstonden meningsverschillen over de te volgen koers, zodat zanger/bandleider Sean Hetherington alleen overbleef en nieuwe mensen om zich heen verzamelde. Nieuw is de toevoeging van toetsen aan de muziek van Intense en dat is een goede beslissing geweest. Karl Groom (Threshold) was een belangrijk mentor bij de opnamen en zo kunnen we anno 2004 eindelijk spreken van een volledig album 'Second Sight'.

Het is opmerkelijk te noemen dat Intense uit Engeland komt want het aantal goede power metal bands die daar de laatste jaren vandaan kwamen zijn op n hand te tellen. Maar beter kwaliteit dan kwantiteit want dit album klinkt als een klok. Na een sferisch intro worden we verwend met stevige, uptempo riffs, gespierde zang en een gitaarsolo die ik best kan vergelijken met de intensiteit (hehe) van 'Dreaming In Red' van Dismember. Ik heb het hier over de melodieuze solo in dat nummer want verder heeft Intense niets met de stijl van Dismember gemeen. Neen, dan dringen vergelijkingen met Iced Earth en Iron Maiden zich meer op.

'The Winged' kan uitgroeien tot een meezinghymne in de metalwereld. Het is een krachtig nummer met galopperende riffs, een sterk refrein en episch temperament. 'War Of Angels' beukt er nog harder op los, geniet van de dondergod Neil op drums! In 'Seeds Of Betrayal' komt pas goed tot uiting dat Sean's stem erg lijkt op deze van Matt Barlow (ex-Iced Earth). Men vangt erg rustig aan maar werkt langzaam naar een climax toe. Ik kan best begrijpen dat Sean het been stijf hield en deze muziek wou blijven maken waarin zijn stem het best tot zijn recht komt. Want zonder ooit te vervallen in de hoge gillen van sommige power metal collega's zet hij heel het album een prestatie neer om U tegen te zeggen.

'The Skull Of Sidon' is het langste nummer van dit album, waarin de ritmes beuken als niet aflatende stoottroepen. Elementen van Iron Maiden en Iced Earth worden verenigd in een jam waarbij het puike gitaarwerk van Peak en Palmer centraal staat. Schitterend! Het semi-akoestische intro van 'Inside Torment' klinkt zo vertrouwd, maar het past als een malinkolder omheen de strijders van dienst. 'Autumnheart' is een ballade waarin de zang me dan weer aan Dave Meniketti van Y&T doet denken. Je merkt het, er wordt hier vergeleken met niet de minsten. De toetsen dragen dit nummer op een subtiele manier.

Intense weet de balans te vinden tussen Europese en US power metal (de band doet me ook wel wat aan Twisted Tower Dire denken) maar er is een donkere textuur die op elk moment voelbaar is. Daarom zal Intense niet alleen power metal fans aanspreken, maar ook zij die houden van de schaduwzijden van dit genre, versterkt door epische en dark metal elementen. Brede lagen van het metal publiek dus.