Silent Force - Worlds Apart

Silent Force - Worlds Apart

Label : Sanctuary Records | Archiveer onder heavy / power metal

Ralph : De fans hebben drie jaar moeten wachten op een nieuw album van het Amerikaans/Duitse Silent Force. Die fans van het eerste uur zullen er zeker zijn, want het vijftal kunnen we rustig bestempelen als een van de hoogvliegers in het genre.

"Worlds Apart” laat dit opnieuw zien. Prachtige melodieën en catchy 'hooks' maken het voor de luisteraar direct heel herkenbaar. Een opener op een album is altijd vrij essentieel, en neemt U van mij aan dat daar lang en goed over nagedacht wordt, het is in geen geval zo dat tracks willekeurig op een plek terecht komen, daar zit vaak een hele psychologie achter. Het verbaast me dan ook dat "Ride The Storm” het eerste nummer is. Een prima nummer, maar lang niet het beste van het album, ik vind het zelf een van de mindere. Het begint pas echt bij "No One Lives Forever”, een mooi opgebouwd nummer met een refrein dat maar moeilijk uit je hoofd verdwijnt. "Hold On” heeft diezelfde ingrediënten, maar in dit nummer zit meer drama. DC Cooper laat constant horen dat deze muziek - en specifieker - deze plaat op zijn lijf zijn geschreven. Het werkelijk flitsende gitaarwerk van Alex Beyrodt (ex Primal Fear) is ook al een genot om naar te luisteren. Het geldt voor de hele band; er heeft een enorme ontwikkeling plaats gevonden.

Twaalf krachtige nummers die erg 'Scandinavisch' aan doen, en daar wil ik mee zeggen dat het oude gevoel van Pretty Maids en Treat me bekruipt als ik naar "Worlds Apart” luister, met hier en daar een vleugje Malmsteen. Dit alles is van een bijzonder modern productioneel jasje voorzien door Dennis Ward (Pink Cream 69), en dat maakt het echt af. Zo daar heb ik meteen samengevat wat "Worlds Apart” is: namelijk helemaal af.