Saxon - Killing Ground

Saxon - Killing Ground

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder

Ferdi : Laten we eerlijk zijn: Biff en zijn mannen zijn de jongsten niet meer. En dus is het altijd maar afwachten hoe een nieuwe Saxon-cd uitpakt. Zeker aangezien Saxon in de jaren negentig cd's van wisselende kwaliteit uitgebracht: na het middelmatige 'Forever Free' ('91) bracht men het onderschatte Dogs Of War '95) uit, om vervolgens na het meesterwerkje 'Unleash the Beast' ('97) het ongenspireerde 'Metalhead' ('99) te schrijven. 'Killing Ground' is in dat opzicht een cruciaal album aangezien Saxon er voor de komende paar jaar haar geloofwaardigheid en bestaansrecht aan ontleend. Nou, met dat bestaansrecht zit het wat mij betreft wel goed. 'Killing Ground' is een ouderwets goede Saxonplaat geworden waarop de band teruggrijpt naar de basis. Terwijl ik juist een gepolijst metalalbum a la 'Unleash The Beast' had verwacht, blaast de band de primitieve stijl van de eerste drie albums weer nieuw leven in. Als gevolg daarvan staat Killing Ground vol met pompeuze ritmes, heldhaftig meezingbare refreintjes en statige drums. Maar ook: songmateriaal wat aanmerkelijk langzamer en meer rockgeorinteerde is dan op de laatste paar albums. Luister maar eens naar het ACDC-achtige 'Coming Home' of de King Crimson-cover 'In The Court Of The Crimson King (een cover die naar mijn mening beter uitpakt dan het 26 jaar oude origineel) en je begrijpt wellicht wat ik bedoel. Ook de rest van de cd zit lekker in elkaar. Ik noem het statige titelnummer 'Killing Ground', het gedenkwaardige 'Till Hell Freezes Over' en het Maiden-achtige 'Rock Is Our Life' als voorbeelden van nummers geschreven door een band die voor het eerst in tijden weer lekker in haar vel lijkt te zitten. Al met al een lekkere cd dat, ondanks dat ik stiekem hoopte op een Unleash The Beast deel twee, een ouderwets lekker Saxon-album is geworden.