Ignitor - Take To The Sky

Ignitor - Take To The Sky

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Demo

Horst : In de eerste helft van de jaren 80, vlak na de New Wave Of British Heavy Metal, begon het in Amerika ook te broeien. Iedereen kent natuurlijk bands als Metallica, Slayer, Anthrax en Metal Church die zich in die tijd in de kijker speelden, maar onder deze toplaag zaten er natuurlijk nog veel meers bands, die toenderijd werden omschreven als US Metal. Denk daarbij maar aan bands als Culprit, Helstar, Chastain, Hawaii, Vixen, Sacred Rite, Attacker en Wild Dogs. Allemaal bands die het of niet haalde, of nog steeds bestaan maar genoegen moeten nemen met een plekje in de marge.

Ik moest meteen aan deze bands denken toen ik de demo van het (eveneens) Amerikaanse gezelschap Ignitor opgezet had. Deze twee meiden en drie heren maken namelijk muziek die je zonder problemen zou kunnen categoriseren als 80's US Metal. Zelf reppen ze in hun bio over invloeden van Iron Maiden, Judas Priest en Metallica, en laten dat nou toevallig net de bands zijn waar ongeveer de hele US metal beweging toendertijd zwaar door beïnvloed werd. De bio rept ook nog over invloeden van Primal Fear en GraveDigger, maar aangezien deze bands zelf ook de mosterd haalden bij de grote jongens uit de jaren 80 nemen we dat verder maar met een flinke korrel zout.

Het levert in ieder geval een prima demo op, met daarop zes dampende US metal tracks. Productietechnisch valt er, naar de standaarden van vandaag, wel het één en ander op aan te merken, maar aan de andere kant klinkt het door het Spartaanse geluid zalig authentiek. De nummers zijn veelal up-tempo gespeeld, zitten vol met aanstekelijke melodielijnen, de rauwe strot van de zangeres is prima op zijn plaats in deze muziek, en volgens goed gebruik worden de gitaarsolo's niet geschuwd. Instrumentaal gezien is het zeer degelijk allemaal, alleen de teksten zijn dan af toe weer van een tenenkrommend laag Manowar niveau ("…All hail the metal gods! We are declaring Jihad! Death to false metal…”). Als je dit soort onzin weg denkt blijft er gewoon een sterke demo over, die zeer zeker in de smaak zal vallen bij de liefhebbers van stevige heavy metal.