All Too Human - Entropy

All Too Human - Entropy

Label : Steelheart Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Sander : "Guest Musician: Derek Sherinian on keyboards”, adverteert de biografie van de band. Hiermee was meteen mijn interesse gewekt want ik ben fan van de mans werk zowel met Dream Theater als solo. Maar deze reclame boodschap was overbodig, en wel om de volgende redenen: de keyboards zijn wel duidelijk aanwezig, maar hebben geen hoofdrol, en de kwaliteit van de plaat is hoog genoeg om me ook wel zonder bekende naam te overtuigen.

Het Amerikaans All Too Human bestaat sinds 1995, 'Entropy' is hun tweede plaat en de eerste in de huidige bezetting. De band klinkt als een combinatie van vroege Dream Theater en Queensryche, en dat laatste vooral door de zang van Don Duzan, die zoals zo vaak in de progscene een stem heeft die aan Geoff Tate doet denken. De nummers liggen erg gemakkelijk in het gehoor, iets te gemakkelijk naar mijn smaak. Niet zozeer dat de muziek commercieel is, maar de band doet wat al zo vaak is gedaan. De afwisseling tussen heftige en atmosferische stukken, de arrangementen, de hoge uithalen van de zanger, de soli; alles is met groot vakmanschap gedaan, maar dat is niet genoeg. Ik wil vooruitgang, progressie en bovenal een band horen met een eigen gezicht. 'Jester' is een mooie opener en 'E-killer' heeft een verassend intro in de vorm van wat modem bliepjes, maar dat was het dan. Vanaf het instrumentale 'Arrhythmia' is het me te gewoontjes.

All Too Human heeft een goede plaat afgeleverd, helaas een beetje te degelijk en te weinig verassend. Desalniettemin ben ik erg benieuwd naar hun live prestaties, want de band speelt binnenkort op Prog Power, zodat ik het met eigen ogen en oren kan ondervinden. Alleen vraag ik me af hoe ze de toetsenpartijen op zullen vullen.