Mnemic - The Audio Injected Soul

Mnemic - The Audio Injected Soul

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder nu metal

Jordy : Nog niet bijgekomen van de schok van het verpletterend goede debuutalbum 'Mechenical Spin Phenomena' komt het Deense Mnemic, nog geen jaar later, met de opvolger 'The Audio Injected Soul'. Blijkbaar heeft de band na het uitbrengen van het debuut, ondanks het vele toeren, toch al snel een gaatje weten te vinden om een opvolger te maken en komt de band nu dus alweer met een tweede release via Nuclear Blast aanzetten.

Waar het debuutalbum een sublieme combinatie van Meshuggah met bijvoorbeeld Strapping Young Lad, Fear Factory en Slipknot was, wordt op dit album voor een ietwat luchtigere aanpak gekozen. Er is meer aandacht aan het melodische aspect gegeven en ook wordt er wat aan complexiteit ingeleverd. Het lijkt er dus op dat de band het wat rustiger aan doet.

Toch mag 'The Audio Injected Soul' nog steeds als een brute release gezien worden. Nog steeds zijn de invloeden van Meshuggah overduidelijk aanwezig en slechts bij vlagen gooit men de rem erop. En de meer melodische insteek zorgt er zelfs voor dat dit tweede album nog veel lekkerder in het gehoor ligt dan zijn voorganger. Enig minpuntje dat ik wil aangeven is het afsluitende nummer: een cover van 'Wild Boys' van Duran Duran. Nu is het sowieso al gewaagd om die band te coveren en ik moet zeggen dat ik de versie van Mnemic het buitenbeentje van dit album vind. T geforceerd en compleet buiten de boot vallend. Jammer!

Ondanks de tegenvallende afsluiter heeft Mnemic het weer gepresteerd een zichzelf overtreffend album uit te brengen. Aan kracht hebben de Scandinavirs iets ingeboet, maar de combinatie van meer melodie met minder complexiteit heeft ervoor gezorgd dat dit nieuwste wapenfeit nog beter uit de verf komt dan zijn, toch al sterke, voorganger 'Mechanical Spin Phenomena'. Niets dan respect voor het feit dat Mnemic binnen een jaar zo'n ongelooflijk goede opvolger heeft weten te maken. Alleen volgend jaar geen covers, svp!