Cirith Gorgor - Firestorm Apocalypse - Tomorrow Shall Know The Blackest Dawn

Label : Ketzer Records | Archiveer onder black/pagan metal

Carl : Waarschijnlijk is er door de Nederlandse black metal fans reikhalzend uitgekeken naar het verschijnen van deze plaat. De nieuwe cd van Cirith Gorgor 'Firestorm Apocalypse - Tomorrow Shall Know The Blackest Dawn' is uit. Ik moet bekennen dat ook ik met bovenmatige interesse de komst van dit werk af heb gewacht. Het was het wachten meer dan waard!

De vijf heren hebben zich behoorlijk in het zweet gewerkt om duidelijk te maken dat ze in de black metal wereld meetellen. Acht snoeiharde nummers, bijna een uur muziek. De productie staat als een huis en zorgt ervoor dat de snelle partijen krachtig blijven en de langzamere delen voldoende ruimte krijgen. Gelukkig is het niet alleen maar volle kracht vooruit, maar voor het leeuwendeel wel! Als Satan nog een soundtrack nodig heeft voor de apocalyps, ik weet er wel n! De apocalyptische ruiters krijgen voldoende aansporing om dood en verderf te zaaien. Die vluchten wil, ga je gang! Wees alsjeblieft niet overmoedig, want het heeft absoluut geen zin: de dood heeft je ingehaald voor je de straat uit bent.

De black metal van deze band heeft iets geraffineerd, iets waar moeilijk de vinger op te leggen is. Op subtiele momenten laten ze je weten dat ze zich niet alleen hoeven te beperken tot het hersenloze voortrazen, maar dat er nog iets meer aanwezig is. Dit soort onverwachte momenten zorgen er in ieder geval voor dat de nummers die wat langer duren (rond de tien minuten) meer dan boeiend blijven. En aangezien de kortere nummers dit kenmerk ook bevatten is het volstrekt begrijpelijk waarom ik ze zo'n hoge score geef. Als dit de kalmte voor de storm is, dan ben ik niet gerust op wat ons nog te wachten staat.